محتویات سبد
(خالی)

پرداخت >>
صفحه اصلی ثبت نام انتقال وجه اینترنتی راهنمای خرید دانلود کسب درآمد توسط تحقیق سرا پروژه های رایگان لیست کامل آرشیو سایت اقلام موجود تماس با ما

iT فـنـاوری اطـلاعـات
فیزیک,ریاضی و آمار
مـهندسی شیـمی,شیمی,پـالایش
مـدیــریـت
مهندسی پزشکی ,پزشـکـی,بـهداشـت
مهندسی آب , توسعه
مهندسی صنایع,صنعت,نساجی
مکانیک,هوافضا,متالوژی,نانو
محیط زیست,نیروگاه,انـرژی
نـفت , گـاز , پتروشیمی
هنـر,گرافیک,بازیگری
کامپیوتر , شبکه
کشاورزی,امور دامی,طیور
پروژه مالی رشته حسابداری
پروژه کارآفرینی ، طرح توجیهی
پروژه آماده برنامه نویسی
بـرق,الکتـرونیک,مخـابرات
تــاریــخ,جــــغرافـیـا
تـربیـت بـدنـی,ورزش
حــقـــوق,فــقـه
کار تحقیقی و پایان نامه
مقاله فارسی
کارآموزی
مقاله انگلیسی
مقاله انگلیسی با ترجمه
پاورپوینت
مقالات رایگان
حسابـداری,اقتـصـاد
خودرو سازی
دینـی,اخـلاق,فـلسفـه
روانـشناسی,علوم تـربیتی
رشته صنایع غذائی
زمـیـن شنـاسی,مـعـدن
زیست شناسی
زبـان,ادبیــات
علـوم اجتمـاعی,مشـاوره
علـوم سیـاسی,بیـن الملـل
عمران,معماری,شهرسازی
روابط عمومی ، ارتباطات

پشتیبانی سایت( پورهادی )

09361810592

ساعات پاسخگوئی

8:30 الی 15:00 ، 16:00 الی 22:30

سامانه پیام کوتاه

1293 2040 5000


آخرین به روزرسانی

آخرین به روزرسانی:



صفحه اصلی / حــقـــوق,فــقـه / کار تحقیقی و پایان نامه
نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ

عنوان محصول :

بررسي مستندات فقهي احكام تیمم از منظر اماميه و اهل سنت


امتیاز به این محصول
عالی
خوب
متوسط
ضعیف
خیلی بد

(تعداد رای: 4)

نظرات کاربران (0 پست)

در صورتی که مایل به خرید این محصول هستید ابتدا باید آن را به سبد خرید اضافه کنید

# این محصول به صورت فایل می باشد و پس از پرداخت موفق توسط شما لینک دانلود به ایمیل شما ارسال میگردد .
# در صورتی که دارای ایمیل شخصی نمیباشید لینک دانلود در قسمت دانلود فروشگاه قرار میگیرد .
# این محصول پس از پرداخت موفق طی حداقل 30 دقیقه و حداکثر 10 ساعت آینده طبق فهرست ذیل ارسال میگردد .
قیمت: ۳۴,۲۰۰ تومان
موجود در انبار: بله

تعداد صفحات: 114 صفحه
نوع فایل ارسالی:
توضیحات: مربوط به رشته حقوق اسلامی (دارای پاورقی)
کد محصول : pn76

فهرست مطالب

چكيده 1
مقدمه 3

فصل نخست: كليات تحقيق 5
مبحث اول: بيان مسأله 5
مبحث دوم: تاريخچه موضوع 5
مبحث سوم: ضرورت – اهداف و اهميت موضوع 6
مبحث چهارم: پرسش هاي تحقيق و فرضيه ها 7
مبحث پنجم: روش تحقيق 7
مبحث ششم: مرروي بر تحقيقات گذشته 8
مبحث هفتم: تعريف اصطلاحات و بيان مفاهيم 8
گفتار اول: تعريف لغوي و اصطلاحي تيمم 8
گفتار دوم: معناي لغوي و اصطلاحي رخصت 9
گفتار سوم: معناي لغوي و اصطلاحي عزيمت 10
گفتار چهارم: معناي لغوي و اصطلاحي اجزاء 10

فصل دوم: كيفيت ، موارد وجوب ، شرايط و ويژگيهاي تيمم 11
مبحث اول: كيفيت تيمم 11
گفتار اول: نيت در تيمم 11
گفتار دوم: زدن دست ها بر زمين و تعيين تعداد ضربات 15
گفتار سوم: تعيين مسح صورت 17
گفتار چهارم: تعيين حدود مسح دست ها 19
گفتار پنجم: ترتيب يا موالات 20
مبحث دوم: موارد وجوب 22
گفتار اول: وجوب تيمم جنب 22
گفتار دوم: وجوب تيمم حائض ، نفساء و مستحاضه 30
گفتار سوم: وجوب تيمم ميت و چگونگي آن 32
گفتار چهارم: وجوب تيمم غائط و چگونگي آن 36
گفتار پنجم: وجوب تيمم براي حدث خواب و اغماء 38
گفتار ششم: تعلق وجوب تيمم، هنگاميكه ميت ، محدث و جنب جمع ميشوند 39
گفتار هفتم: وجوب تيمم در صورت مشتبه شدن آب و بول 43
گفتار هشتم: وجوب تيمم در صورتيكه آب محكوم به نجاست است 43 
مبحث سوم: شرايط و ويژگيهاي تيمم 43
گفتار اول: نبودن آب 44
گفتار دوم: وجوب طلب آب 45
گفتار سوم: عجز از وصول آب 47
گفتار چهارم: ترس از تلف ، به علت بيماري 50
گفتار پنجم: ترس بر نفس 53
گفتار ششم: ترس از سرما 55
گفتار هفتم: ترس از تشنگي 58 
گفتار هشتم: بودن در سفر 59
گفتار نهم: تيمم در آخر وقت 62
گفتار دهم: آنچه كه به وسيله آن تيمم ميشود 64

فصل سوم: مستحبات و مكروهات تيمم 71
مبحث اول: مستحبات تيمم 71
گفتار اول: خالص بودن خاك تيمم 71
گفتار دوم: مرتفع بودن زمين خاك تيمم 71
گفتار سوم: باز بودن انگشتان از هم 72
گفتار چهارم: تكان دادن دست ها 72
گفتار پنجم: مسح كردن جاي قطع بوسيلة‌خاك 73 
گفتار ششم: تيمم در آخر وقت 74
گفتار هفتم: براي هر نماز تيمم كردن 75
گفتار هشتم: تيمم هنگام حضور جنازه  76
گفتار نهم: مستحب بودن تيمم براي دخول به مكه 77
گفتار دهم: مستحب بودن تيمم براي خواب 77
مبحث دوم: مكروهات باب تيمم 78
گفتار اول: مكروه بودن پيش نمازي بوسيلة تيمم 78
گفتار دوم: مكروه بودن تيمم با شن و ماسه و زمين شوره زار 79

فصل چهارم: موارد مشروعيت تيمم رخصت يا عزيمت 80
مبحث اول: مفهوم رخصت و عزيمت 80
گفتار اول: مفهوم رخصت 80
گفتار دوم: مفهوم عزيمت 81
مبحث دوم: تيمم در موارد ضرر وعسر و حرج 81
گفتار اول: نفي حكم ضرري 81
گفتار دوم: نفي عسر و حرج 82
مبحث سوم: رخصت و يا عزيمت بودن موارد مشروعيت تيمم 84

فصل پنجم: اجزاء در باب تيمم 88
مبحث اول: مفهوم اجزاء 88
مبحث دوم: موارد اجزاء 89
گفتار اول: تيمم محبوس وعدم اعاده 89
گفتار دوم: تيمم در سفر و عدم اعاده 91 
گفتار سوم: تيمم براي جراحت و مريضي و عدم اعاده 93
گفتار چهارم: تيمم براي جنابت و عدم اعاده 94
گفتار پنجم: تيمم ميت 96
گفتار ششم: تيمم با نجاست بدن و لباس و عدم اعاده 96
گفتار هفتم: كسيكه تيمم مي كند و آب را در وقت مي يابد 98
گفتار هشتم: تيمم هنگام نجاست آب و  عدم اعاده 100

فصل ششم: نتيجه گيري 102
فهرست منابع 104
 

چکیده :
موضوع تیمم به عنوان یکی از اسباب طهارت ، در ردیف طهارات دیگر از جمله : وضو و غسل قرار گرفته است ، با این تفاوت که تیمم ، در شرایط فقدان آب و یا در شرایط دیگری حتی با وجود بودن آب هم ، واجب می شود. از تیمم به عنوان بدل در متون دینی اشاره شده است . اما این بدل هنگامی که به عنوان جایگزین استفاده میشود ، چه در صورت جایگزینی وضو و چه در صورت جایگزینی غسل، کیفیت آن متفاوت است و در نیت تیمم هم این مسأله مدّ نظر قرار می گیرد  و  تیمم فقط با نیت مباح و جایز بودن نماز در هنگام ضرورت مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین با قصد قربت و نزدیکی به خدای متعال چنین جایگزینی استفاده میشود .
تیمم دست و روی به خاک مالیدن ، با قصد و نیت قربت برای عبادت به وجه شرعی است . و همین تیمم که خداوند در قرآن هم به آن اشاره کرده و جایز بودن آن را درهنگام مریضی ، سفر و شرایط دیگر بیان نموده ، دارای ویژگیهای است و در هر شرایطی امکان استفاده از تیمم جایز نیست . به عنوان مثال در خصوص همین بیماری که خداوند امکان استفاده از تیمم را به مکلف خود داده است ، اگر همین شخص بیمار از استعمال آب در هنگام بیماری ترس نداشته باشد و خوف شدت یافتن بیماری را نداشته باشد امکان استفاده از تیمم برای او جایز و مباح نمی باشد. در خصوص کیفیت تیمم میان فقها شیعه و اهل سنت اختلاف است ، و هر یک دیدگاهی در این خصوص دارند و به بیان آن دیدگاه از نقطه نظر قرآن و همچنین از روایات و مستنداتی برای بیان آن دیدگاه استفاده می کنند .
به خصوص در همین بحث از کیفیت تیمم ، در مورد حد وجه و حد دستان و این که از کدام جایگاه  باید مسح شود اختلاف وجود دارد و هر کدام از فقها حدی را برای تیمم مدنظر قرار داده اند . عده ای شمول و فراگیری صورت را برای تیمم در نظر گرفته اند و عده ای هم بخشی از صورت را به عنوان حد تیمم صورت برگزیده اند . و در خصوص دستها هم عده ای حد آن را از مچ و عده ای هم از آرنج را برای تیمم انتخاب نموده اند .
و همچنین در بین فقها اختلاف است در تیممی که بدل وضو است یک نوبت دست ها را بر خاک زدن و اگر بدل از غسل است دو نوبت .
اما مواردی که باعث میشود تیمم صورت پذیرد حدث هایی است که برای مکلف بوجود می آید حدث به دو بخش کوچک و بزرگ تقسیم میشود ، حدث کوچک مانند : خواب و یا اغماء و حدث بزرگ مانند : جنابت و حیض که باعث تیمم بدل از وضو در حدث کوچک و تیمم بدل از غسل در جنابت و یا حیض می شود .
موارد وجوب تیمم در هنگام  بروز همین حدث های کوچک و بزرگ است و یا خبث ، چیزهای نجس مانند : بول و تیمم میت که  در هنگام نبودن آب جایز می شود .
که باز خداوند در قرآن به این موارد اشاره کرده است ، هنگامی که با زنان خود مباشرت نمودید و یا اجابت مزاجی شما را حادث گردید اگر آبی نیافتید  با خاک پاک تیمم کنید .
در خصوص آنچه که با آن می توان تیمم کرد نیز اختلاف وجود دارد . در مورد کلمه صعید که خداوند به آن اشاره نموده که در هنگام ضرورت می توان از آن استفاده نمود نیز اختلاف است عده ای فقط خاک طاهر را برای تیمم جایز می دانند و عده ای هم علاوه بر خاک ، تیمم بر سنگ، و یا هر آنچه که از زمین برمی آید را برای تیمم جایز می دانند .
تیمم دارای واجبات ، مستحبات و مکروهاتی می باشد ، و واجبات آن از جمله غصبی نبودن مکان تیمم ، طاهر بودن خاک و موارد دیگر و مستحبات از جمله برای هر نماز یک تیمم کردن و ممزوج نبودن خاک و غیره و مکروهات از جمله تیمم بر زمین شوره زار و ... را می توان اشاره کرد.
 در خصوص موارد مشروعیت تیمم این نکته قابل بررسی است که این موارد مشروعیت رخصت است یا عزیمت گفته شده که در موارد سختی و مشقت خداوند به انسان رخصت استفاده از تیمم را داده است و یا هرگاه شارع ، منع چیزی را بردارد و یا درشرایط خاصی ، به خاطر سبک کردن بارمکلف رفع منع نماید چنین چیزی قانون گذاری شده است مثل احکامی که در شرایط اضطرار، اکراه و ضرر وضع شده است و این رخصت در مقابل عزیمت قرار گرفته و منظور از آن ، احکام عمومی است که اصالتاً قانون گذاری شده اند و اختصاص به شرایط خاص، و به مکلف خاصی ندارد ، مانند وجوب روزه و ... و در تیمم اختلاف است که این موارد رخصت است و یا عزیمت ، برخی این موارد را در  هنگام فقدان آب ،  عزیمت می دانند، و برخی موقعی که برای شخصی عذری بود رخصت می دانند و بین فقها در این خصوص اختلاف است  و هر یک از فقها در این خصوص  نیز دارای دیدگاه های متفاوت هستند .
اما آنچه که در خصوص تیمم قابل بررسی است بحث اجزاء در تیمم است . شکی نیست که اگر مکلف آنچه را مولایش به او امر کرده به نحو مطلوب انجام دهد ، به صورتی که همه اجزاء و شرایط که  هم در شرع و هم در عقل معتبر است در آن جمع باشد . در این صورت چنین فعلی ،امتثال آن امر از جانب مکلف شمرده می شود ، خواه امر اختیاری واقعی باشد و خواه اضطراری و خواه ظاهری . اما در حالت اضطرار فعلیت تکلیف برداشته می شود و خداوند متعال کسی را به اندازه وسعش تکلیف نمی کند . به عنوان مثال در حالت اضطرار به جای وضو و غسل امر به تیمم فرموده است. اکثر دلیل های که در مورد تکالیف اضطراری وارد شده ، مطلق هستند مثل قول خداوند که می فرماید : اگر آبی نیافتید برای وضو و غسل با زمین پاک تیمم کنید و معنای ضاهر آن به مقتضای اطلاقش این است که در حال ضرورت می توان به تکلیف دوم اکتفا نمود و تکلیف منحصر در همین دومی است و غیر از آن تکلیفی نیست ، حکم فقها به اجزاء این است که فعل نه قضاء دارد نه اداء و قول به اجزاء امری است که نمیشود از آن فرار کرد . و هر کدام  از فقها در خصوص هریک از موارد تیمم بعد از مرتفع شدن مانع ، دیدگاهی در خصوص اداء و یا قضاء آن موارد دارند . تمامی بحث های مربوط به تیمم از کتب حدیثی و همچنین از سی دی المعجم استفاده شده است . و منظور از این تحقیق بررسی مستندات فقهی تیمم در همه موارد آن میباشد.

آیا در رابطه با بررسي مستندات فقهي احكام تیمم از منظر اماميه و اهل سنت سوالی دارید؟

برای کسب اطلاعات بیشتر از فرم زیر استفاده نمایید.

نام شما:

پست الکترونیک:

لطفا دقیقا مشخص نمایید در مورد محصول چه اطلاعاتی می خواهید بررسي مستندات فقهي احكام تیمم از منظر اماميه و اهل سنت:

 
شناسه
رمز عبور
فراموشی رمز

 برای دریافت محصول ابتدا در سایت ثبت نام کنید


پرداخت آنلاین سايت تحقيق سرا توسط

انجام میشود .

 پذیرنده کلیه عابربانکهای بانکی کشور







 



تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به فروشگاه تحقیق سرا میباشد 

Designed by "Peyman Pourhadi"