فهرست مندرجات
فصل اول
1-1-مقدمه
1-2-بیان مسأله
1-3-اهمیت و ضرورت پژوهش
1-4-اهداف پژوهش
1-5-فرضیههای پژوهش
1-6-تعاریف مفهومی و عملیاتی واژگان
1-6-2-تعریف مفهومی و عملیاتی پیشرفت تحصیلی
فصل دوم
2-پیشینه تحقیق
2-1-تعریف تنهایی، انزواطلبی
2-2-علایم و نشانههای احساس تنهایی:
2-3-انواع احساس تنهایی:
2-4-علل تنهایی
2-5-راههای تغییر احساس تنهایی
2-6-بهشت احمقها
2-7-نوجوان و خانواده
2-8-پیشگیری و درمان انزواطلبی
2-9-پیشرفت تحصیلی (تعاریف و مفاهیم)
2-10-پیشنهادهایی به والدین برای پیشرفت تحصیلی فرزندان
2-11-مروری بر پژوهشهای انجام شده در مورد احساس تنهایی
2-12-مروری بر پژوهشهای انجام شده در مورد پیشرفت تحصیلی
فصل سوم
3-روش
3-1-روش پژوهش
3-2-آزمودنیها
جدول (3-1) تعداد آزمودنیها
3-3-ابزار پژوهش
3-4-روش تجزیه و تحلیل دادهها
فصل چهارم
4- یافتهها
4-1-بررسی فرضیههای پژوهش
جدول4-1توزیع فراوانی و میانگین و پراکندگی نمره انزواطلبی دانشآموزان دختر و پسر
جدول4-2 ضریب همبستگی نمرات انزواطلبی و معدل سه ماهه دوم در دانش آموزان دختر
جدول4-3 ضریب همبستگی نمرات انزواطلبی و معدل سه ماهه دوم در دانش آموزان پسر
فصل پنجم
5-بحث و نتیجهگیری
5-1-پیشنهادات:
5-2-محدودیتها
منابع فارسی
منابع خارجی:
پیوست
پرسشنامه ی احساس تنهایی( UCLA )
فهرست جداول
3-1-تعداد آزمودنیها........................................42
4-1- توزیع فراوانی، میانگین و پراکندگی نمره انزواطلبی دانشآموزان دختر و پسر..........................46
4-2- ضریب همبستگی نمرات انزواطلبی و معدل سه ماهه دوم در دانشآموزان دختر............................46
4-3- ضریب همبستگی نمرات انزواطلبی و معدل سه ماهه دوم در دانش آموزان پسر.............................47
بخش هایی از پایان نامه "بررسی رابطه احساس تنهایی با پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان دختر و پسر مقطع راهنمایی شهر رابر"
چکیده:
احساس تنهایی به معنای تفاوت ما بین سطح مطلوب و سطح موجود روابط اجتماعی افراد است. و هر چه این تفاوت بیشتر باشد احساس تنهایی بیشتر است. بهبود وضعیت تحصیلی دانشآموزان یکی از اهداف اساسی نظامهای آموزش و پرورش معاصر است. هدف این پژوهش بررسی رابطه احساس تنهایی با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر و پسر راهنمایی شهر رابر بوده است. نمونه انتخاب شده 100 دانشآموز دختر و پسر بوده است. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه انزواطلبی وودورث (1920) و برای سنجش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان از کارنامه سه ماهه دوم دانشآموزان، معدل کل به عنوان شاخص پیشرفت تحصیلی در نظر گرفته شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی و استنباطی مانند محاسبه فراوانی، میانگین، انحراف استاندارد و ضریب همبستگی پیرسون در قالب نرم افزار آماری SPSS استفاده گردید. نتايج نشان داد كه همبستگي بين دو متغير تنهایی و پیشرفت تحصیلی معكوس و معنيدار است. به عبارت ديگر ميتوان گفت با افزايش انزواطلبی، پیشرفت تحصیلی دانشآموزان كاهش مييابد.
واژگان کلیدی: تنهایی، انزواطلبی، پیشرفت تحصیلی
-1-مقدمه
در بسیاری از کلاسهای درس دیده میشود که برخی نوجوانان آرام، کمرو، خجالتی و گوشه گیر هستند. این افراد در زندگی روزمره خود اغلب فقط با اعضای خانواده و با همسالان آشنا رابطه دارند، بازی میکنند و از غریبهها اجتناب میورزند. شرم و خجالت اینگونه از نوجوانان ممکن است آنها را از اکتساب مهارتها و آمادگیهای لازم برای بسیاری از فعالیت هایی که همسالانشان از آن لذت میبرند؛ یا اصولاً برای رشد شخصیت آنها ضروری است، باز دارد. ارزیابی والدین و اولیای مدرسه از این رفتارهای نوجوانان متفاوت است. بعضی آنها را دانش آموزانی بیآزار و خوب میشناسند یا ممکن است با حالت دلسوزانهای به آنها بنگرند و یا اینگونه رفتارهای آنها را غیرعادی تلقی کنند. لیکن در مقایسه با اختلالات رفتاری دیگر کمتر اتفاق میافتد که این گروه از نوجوانان بعنوان موارد حاد، مشکلساز برای کلاس و مدرسه برشمرده شوند و همین عدم توجه ممکن است زمینه پیدایش مشکلات روانی و رفتاری دیگری را برای آنان فراهم آورد (قدیمی، 1372).
تنهایی نوعی احساس تهی بودن و خلاء درونی است. فرد احساس انزوا کرده و از دنیا جدا میشود. از کسانی که دلش میخواست با آنها رابطه داشته باشد، میبرد. انواع و درجات مختلفی از احساس تنهایی وجود دارد. شاید تنهایی را به صورت یک احساس مبهم از درست نبودن تجربه امور تجربه کند. این نوع حالت نوع خفیفی از احساس تهی بودن است. شاید هم تنهایی را به صورت محرومیت و درد بسیار شدید تجربه نماید (احمدی، 1379). انزواطلبی[1] در لغت به معنی تنهایی و در خلوت نشستن و از جمع کناره گرفتن است. و در اصطلاح عارضهای است که باعث میشود فرد از برقرار کردن ارتباط با افراد و محیط خارج دوری کند (احمدی، 1379: 25).
یک نوع از تنهایی[2] به گم کردن یک شخص خاص، به دلیل مرگ یا دوریاش مربوط می شود. نوع دیگر تنهایی ناشی از فقدان تماس با مردم است، به دلیل اینکه ممکن است واقعاً به صورت فیزیکی به خاطر کار در شیفت شب یا اقامت در ساختمانی که مردم به ندرت به آنجا رفت و آمد میکنند، از دیگران جدا شده باشد. فرد حتی ممکن است از نظر عاطفی احساس تنهایی کند، در حالیکه در میان مردم هست ولی در برقراری رابطه با آنها دچار مشکل می باشد.
ویس(1973) بین تنهایی ناشی از انزوای اجتماعی[3] و تنهایی ناشی از انزوای عاطفی[4] تفاوت قائل شده است و بر این اساس، دو مقوله تنهایی عاطفی و تنهایی اجتماعی را ارائه کرده است. تنهایی عاطفی در نتیجه فقدان وابستگی عاطفی فرد به اشخاص دیگر به وجود میآید در حالی که در تنهایی اجتماعی فقدان مشارکت فرد در روابط و شبکههای اجتمای برجستگی دارد (ارنست و کاکلوپو، 1999).
|