Ùهرست مندرجات
Ùصل اول
کلیات پژوهش
1-1-مقدمه
1-2-بیان مسأله
1-3-اهمیت و ضرورت پژوهش
1-4-اهدا٠پژوهش
1-5-Ùرضیههای پژوهش
1-6-تعاری٠نظری Ùˆ عملیاتی Ù…Ùاهیم Ùˆ واژگان
تعاری٠نظری:
تعاری٠عملیاتی:
Ùصل دوم
مبانی نظری و پيشينه پژوهش
2-1-شادکامی (تعاری٠و Ù…Ùاهیم)
2-2-شادکامی و مثبت اندیشی
2-3-شخصیت برون گرا و شادکامی
2-4-شادکامی Ùˆ موÙقیت
2-5-نظریههای شادکامی
2-6-عوامل مؤثر بر شادکامی
2-6-1-شناخت
2-6-2-شخصیت
2-6-3-عزت Ù†Ùس
2-6-4-اعتقادات مذهبی
2-6-5-سرمایه اجتماعی[1]
2-6-7-Ùعالیتهای اوقات Ùراغت
2-6-8-وضعیت اقتصادی
2-6-9-سلامت
2-6-10-جنسیت
2-7-موانع شادکامی
2-8-پیشینه شادکامی
2-9-جاده شادکامی
جزء هیجانی:
جزء اجتماعی:
2-10-سبکهای مقابلهای (تعاری٠و کاربرد)
انواع مقابلههاي كارآمد
مقابله متمركز بر مسئله
مقابله Ùعال:
مقابله مبتني بر برنامهريزي:
مقابله بردبارانه:
مقابله جستجوي Øمايت اجتماعي كارآمد:
مقابله متمركز بر هيجان
مقابله مبتني بر جستجوي Øمايت عاطÙÙŠ:
مقابله مبتني بر تÙسير مجدد مثبت
مقابله مبتني بر مذهب:
مقابله مبتني بر پذيرش:
مقابلههاي ناكارآمد Ùˆ غيرمÙيد
پرداختن به اØساسات دردناك از طريق تÙكر آرزومندانه:
استÙاده از دارو براي Ùرار از رنج:
تÙكر منÙÙŠ:
رÙتارهاي تكانشي:
عدم درگيري ذهني Ùˆ رÙتاري:
مقابله به صورت انكار
2-11-مروری بر پژوهشهای انجام شده
Ùصل سوم
روش پژوهش
3-1-مقدمه:
3-2-روش پژوهش:
3-3-جامعه آماری و نمونه مورد پژوهش:
جامعه آماری:
نمونهآماری:
3-4-ابزار اندازهگیری پژوهش:
پرسشنامه شادكامي آكسÙورد:
روایی و پایایی:
روایی:
پایایی:
3-5-روش تجزیه Ùˆ تØلیل دادهها:
Ùصل چهارم
تجزیه Ùˆ تØلیل دادهها
4-1-مقدمه
4-2-بررسی Ùرضیههای پژوهش
Ùرضیه اول پژوهش:
جدول شماره (1): آزمون تØلیل واریانس یکراهه برای بررسی شادکامی بر Øسب رشته تØصیلی
جدول (1-1) آزمون تعقیبی توکی برای بررسی شادکامی بر Øسب رشته تØصیلی
جدول شماره (1-2)ØŒ ترتیب میانگین شادکامی بر Øسب رشته تØصیلی
Ùرضیه دوم پژوهش
جدول شماره (2)ØŒ ميانگين Ùˆ انØرا٠معيار سبکهای مقابلهای بر Øسب رشته تØصیلی
Ùصل پنجم
بØØ« Ùˆ نتیجهگیری
5-1-مقدمه:
5-2-بØØ« Ùˆ نتیجهگیری:
5-3-پیشنهادات
5-4-Ù…Øدودیتها
منابع
منابع خارجی
پیوست
پرسشنامه
پرسشنامه الÙ: پرسشنامه شادکامی
پرسشنامه ب: پرسشنامه سبک های مقابلهای
Ùهرست جداول
جدول (1): آزمون تØلیل واریانس یکراهه برای بررسی شادکامی بر Øسب رشته تØصیلی................57
جدول (1-1): آزمون تعقیبی توکی برای بررسی شادکامی بر Øسب رشته تØصیلی.................58
جدول(1-2-): ترتیب میانگین شادکامی بر Øسب رشته تØصیلی.....................59
جدول (2): ميانگين Ùˆ انØرا٠معيار سبکهای مقابلهای بر Øسب رشته تØصیلی..............59
بخش هایی از پایان نامه "بررسی مقایسه شادکامی و سبکهای مقابلهای در دانشجویان دانشگاه پیام نور رابر"
چکیده:
شادماني Ùˆ نشاط به عنوان يكي از مهمترين نيازهاي رواني، نه تنها تأثيرات عمدهاي بر شكلگيري شخصيت Ùˆ زندگي انسان دارد، بلكه اهميّت زيادي در سلامت رواني Ùˆ مقابله با مشكلات دنياي امروز دارد. هد٠از مطالعه Øاضر ارزیابی Ùˆ مقایسه شادکامی Ùˆ سبک های مقابلهای در بین دانشجویان رشته علوم تربیتی Ùˆ روانشناسی Ùˆ سایر رشتهها در دانشگاه پیام نور رابر میباشد. روش پژوهش توصیÙÛŒ است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور رابر تشکیل داده است Ùˆ نمونه برابر با 150 Ù†Ùر Ù…ÛŒ باشد. در این پژوهش برای جمعآوری دادهها از دو پرسشنامه شادکامی آکسÙورد Ùˆ سبکهای مقابلهای اندلر Ùˆ پارکر (1990) استÙاده گردیده است. برای تجزیه Ùˆ تØلیل اطلاعات پژوهش Øاضر از آمار توصیÙÛŒ Ùˆ استنباطی استÙاده شد. در Ø³Ø·Ø ØªÙˆØµÛŒÙÛŒ شاخصهایی چون میانگین Ùˆ انØرا٠استاندارد Ùˆ در Ø³Ø·Ø Ø§Ø³ØªÙ†Ø¨Ø§Ø·ÛŒ نیز از آزمون آنالیز واریانس یک طرÙÙ‡ برای مقایسه میانگین برای گروهها استÙاده شد. نتايج Øاصل از تØليل دادههاي اين پژوهش نشان ميدهد وضعيت نشاط Ùˆ شادي دانشجويان سه رشته تØصیلی علوم تربیتی، روانشناسی Ùˆ سایر رشتهها در Øد مطلوب قرار دارد. بین دانشجویان علوم تربیتی Ùˆ روانشناسی با تÙاوت میانگین 32/1 در Ø³Ø·Ø Ù…Ø¹Ù†Ø§Ø¯Ø§Ø±ÛŒ 066/0 تÙاوت معناداری مشاهده نشد. اما تÙاوت میانگین دانشجویان علوم تربیتی با سایر رشتهها 98/3 در Ø³Ø·Ø 0001/0 Ùˆ دانشجویان روانشناسی با سایر رشتهها با تÙاوت میانگین 30/5 در Ø³Ø·Ø Ù…Ø¹Ù†Ø§Ø¯Ø§Ø±ÛŒ 0001/0 را نشان میدهند Ú©Ù‡ Ùرض تÙاوت شادکامی این دو گروه را تأیید میکند. همچنین نتایج در این پژوهش Øاکی از بالاترین استÙاده از سبکهای مقابلهای در دانشجویان سایر رشتههاست. اما به Ù„Øاظ آماری نمیتوان بیان داشت Ú©Ù‡ دانشجویان گروههای مختل٠تØصیلی، در استÙاده از سبکهای مقابلهای تÙاوت معناداری ندارند.
واژگان کلیدی: شادکامی، سبکهای مقابلهای، دانشجویان
1-1-مقدمه
دیوید مایرز[1](1995)ØŒ نویسنده کتاب به دنبال شادکامی؛ Ú†Ù‡ کسی شاد است Ùˆ چرا «Ø´Ø§Ø¯Ú©Ø§Ù…ÛŒ[2] را چنین تعری٠می کند Øس خوشی؛ اØساس اینکه زندگی درکل، به خوبی Ùˆ خوشی ادامه مییابد. او Ù…ÛŒ نویسد Ú©Ù‡ این اØساس از طریق رسیدن به چیزهای خیلی زیاد Ùˆ برجسته به دست نمیآید؛ بلکه، لذتهای Ú©ÙˆÚ†Ú©ØŒ بیشتر Ù…ÛŒ توانند ما را شادمان سازند مطالعات Ùˆ پژوهشهای روانشناسان در سال های اخیر، نشان میدهد Ú©Ù‡ اگر مردم، عوامل شادکامی نسبتاً پایدار (مانند همسر یا دوستانی مهربان Ùˆ Øمایت کننده، شغلی سالم Ùˆ سازنده، برنامه تÙریØÛŒ لذت بخش Ùˆ منظم) را با شادیهای Ú©ÙˆÚ†Ú© Ùˆ گذرا ( نظیر گرÙتن نمره خوب یا تشویق کاری، رÙتن به گردش یا مساÙرتی کوتاه مدت) بیامیزند، به بالاترین درجه شادکامی نائل میشوند. مدتهاست Ú©Ù‡ ثابت شده خوشبختی به پول Ùˆ امکانات زیاد، موقعیت اجتماعی بالا، زن یا مرد بودن، از نژاد خاص بودن، برخورداری از چهره زیبا Ùˆ ... بستگی ندارد؛ چرا Ú©Ù‡ اگر نگوییم بسیاری از دارندگان عوامل یاد شده، دارای گرÙتاریها Ùˆ رنجهای Ùراوانتری از مردم عادی هستند، میتوان Ú¯Ùت Ú©Ù‡ از نظر شادی پایدار Ùˆ درونی، امتیازی بر دیگران ندارند. Ø´Ú©ÛŒ نیست Ú©Ù‡ همگی ما به طور Ùطری، در جستجوی Øالات مطلوب Ùˆ خوشایند هستیم. صÙاتی چون شادی Ùˆ غم، شجاعت Ùˆ ترس، اعتماد به Ù†Ùس Ùˆ خودکم بینی Ùˆ... ریشه در اØساسات انسانها دارند. اØساسات نیز در جای خود، شخصیت اÙراد را Ø´Ú©Ù„ میدهند؛ چرا Ú©Ù‡ این اØساسات، Ù…Øرّکی برای تعامل ما با Ù…Øیط پیرامونمان هستند Ú©Ù‡ اگر از تعادل مناسبی برخوردار باشند، سبب تصمیمگیری های درست Ùˆ منطقی در مشکلات زندگی میشوند Ùˆ موÙّقیت را در انجام شدن کارها به دنبال خواهند داشت.
Ù…Ùهوم مقابله[3] از دهههای گذشته به طور رسمی در Øوزه روانشناسی Ù…Ø·Ø±Ø Ø´Ø¯Ù‡ است. Ùˆ Ø·ÛŒ سال های اخیر مطالعات زیادی در خصوص Ùرایند مقابله Ùˆ انواع سبک های مقابلهای انجام شده است. پژوهشهای اخیر نشان دادهاند Ú©Ù‡ نوع راهبرد مقابلهای مورد استÙاده Ùرد نه تنها سلامت روانی، بلکه بهزیستی جسمانی ÙˆÛŒ را نیز تØت تأثیر قرار میدهد (پکنهام، 2001Ø› ایرلند Ùˆ همکاران، 2005Ø› زیدنر Ùˆ اندلر، 1997). سبکهای مقابله به رÙتارهایی میگویند Ú©Ù‡ شخص در پاسخ به عامل استرسزا از خود بروز میدهد Ùˆ ممکن است ذهنی باشد یا عینی. مثلاً پیرلین Ùˆ اسکولر (1978) بیان کردهاند Ú©Ù‡ مقابله عبارت از هر گونه پاسخی است Ú©Ù‡ در برابر ناملایمات زندگی داده میشود Ùˆ از ناراØتی عاطÙÛŒ جلوگیری میکند یا Ùرد را از آن مصون Ù…ÛŒ دارد، یا بر آن چیره میگرداند (Ù…Øمدی، 1386). بنابراین با توجه به مطالب Ùوق، پژوهش Øاضر به مقایسه شادمانی Ùˆ سبکهای مقابلهای بین دانشجویان رشته روانشناسی Ùˆ علوم تربیتی Ùˆ سایر رشتهها میپردازد.
1-2-بیان مسأله
شادکامی، شامل ارزشیابیهای شناختی Ùˆ عاطÙÛŒ است Ú©Ù‡ اÙراد از خود Ùˆ زندگیشان به عمل Ù…ÛŒ آورند، از جمله عوامل مؤثر بر شادکامی، سبکهای مقابلهای کارآمد است. شادکامی Ú©Ù‡ هد٠مشترک انسانهاست Ùˆ همه در تلاش برای رسیدن به آن میباشد (باس[4]ØŒ 2000)ØŒ ارزشیابی اÙراد از خود Ùˆ زندگیشان است. این ارزشیابیها ممکن است جنبه شناختی داشته باشد مانند قضاوتهای Ú©Ù‡ در مورد خشنودی از زندگی صورت میگیرد Ùˆ یا جنبه عاطÙÛŒ Ú©Ù‡ شامل خلق Ùˆ هیجاناتی است Ú©Ù‡ در واکنش به رویدادهای زندگی ظاهر Ù…ÛŒ شود. بنابراین شادکامی از چند جزء تشکیل یاÙته Ú©Ù‡ عبارت است از خشنودی از زندگی، خلق Ùˆ هیجانات مثبت Ùˆ خوشایند Ùˆ نبود خلق Ùˆ هیجانات منÙÛŒ (داینر[5] Ùˆ همکاران؛1997).
مالرب با Ø·Ø±Ø Ø§ÛŒÙ† پرسش Ú©Ù‡ آیا راهی وجود دارد Ú©Ù‡ بÙهمیم چگونه بهترین، بیشترین Ùˆ پایدارترین شادکامی به دست میآید؟ شادکامی معنوی را یگانه شادکامی میداند Ú©Ù‡ درهمه شرایط پابرجا Ùˆ زوال ناپذیر است. از نظر ÙˆÛŒ این اØساس شادکامی با سختیها Ùˆ Ùشارهای روانی زندگی، همزیستی مطلوبی دارد (مالرب[6]ØŒ 1990ØŒ ترجمه توکلی، 1379).
سبک مقابله با آن در دوره نوجوانی Ú©Ù‡ به دوره عبور از کودکی به بزرگسالی Ùˆ مقابله با چالشهای آن تعری٠شده Ùˆ ارتباط آن با سلامت روانی از اهمیت خاصی برخوردار است (لاهمان Ùˆ جارویس[7]ØŒ 2000). روان شناسی سلامت اهمیت زیادی برای نقش سبکهای مقابلهای در چگونگی سلامت جسمانی Ùˆ روانی قائل شده Ùˆ به اعتقاد شوارزور[8] Ùˆ چان به نقل از سامرÙیلد Ùˆ مککرا[9](2000)ØŒ سبکهای مقابله گستردهترین موضوع مطالعاتی در روانشناسی معاصر Ùˆ یکی از مهمترین عوامل روانی- اجتماعی است Ú©Ù‡ رابط بین Ùشار روانی Ùˆ بیماری میباشد.
|