فهرست مندرجات
چکیده
فصل اول
کلیات پژوهش
1-1-مقدمه
1-2-بیان مسأله
1-3-اهمیت و ضرورت پژوهش
1-4-هدف کلی:
اهداف جزئی
1-5-فرضیههای پژوهش
1-6-متغیرهای پژوهش
متغیر وابسته
متغیر مستقل:
1-7-تعاريف مفاهيم و واژگان اختصاصي:
افسردگی:
ورزش:
فصل دوم
مبانی نظری و پيشينه پژوهش
2-1-مقدمه
2-2-تعریف افسردگی:
2-3-بررسی علتهای افسردگی:
2-4-علل پیدایش افسردگی:
2-5-علائم افسردگی:
2-6-انواع افسردگی:
افسردگی خفیف:
افسردگی متوسط
افسردگی شدید:
افسردگی عصبی:
افسردگی روانی:
افسردگی دو قطبی:
2-7-درمان افسردگی:
2-8-تاریخچه افسردگی:
2-9-تعریف ورزش:
2-10-تأثیر ورزش در کاهش افسردگی:
2-11-مروری بر پژوهشهای انجام شده:
فصل سوم
روش پژوهش
3-1-مقدمه:
3-2-روش پژوهش:
3-3-جامعه آماری و نمونه مورد پژوهش:
3-4-ابزار اندازه گیری پژوهش:
3-5-روش تجزیه و تحلیل دادهها:
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل دادهها
4-1-مقدمه
4-2-بررسی فرضیههای پژوهش:
جدول شماره (2): نتایج محاسبه میزان افسردگی دو گروه ورزشکار و غیر ورزشکار
فصل پنجم
بحث و نتیجهگیری
5-1-بحث و نتیجهگیری:
5-2-پیشنهادات کاربردی:
5-3-پیشنهادات پژوهش
5-4-مشكلات و محدوديتهاي تحقيق:
منابع:
منابع انگلیسی:
پیوست
پرسشنامه افسردگی بک – فرم کوتاه
|
فهرست نمودارها
4-1-مقایسه میزان پراکندگی افسردگی در بین دو گروه ورزشکار و غیرورزشکار...... 32
فهرست جداول
4-1- توزیع فراوانی افسردگی در دانشجویان ورزشکار و غیر ورزشکار بر حسب شدت.....32
4-2-نتایج مقایسه میزان افسردگی دو گروه ورزشکار و غیر وزشکار...33
بخش هایی از پایان نامه "بررسی مقایسه میزان افسردگی در دو گروه دانشجویان ورزشکار و غیر ورزشکار شهر رابر"
چکیده:
اختلال افسردگی یکی از بیماریهایی است که از نظر بار بیماری هزینه زیادی را بر سیستمهای بهداشتی-درمانی تحمیل میکند. تعیین شیوع این عارضه در جوانان بخصوص در دانشجویان جوان از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا سلامت روان این قشر برای سلامت آتی جامعه ضرورت دارد. ورزش ضمن حفظ سلامت بدنی و ایجاد ورزیدگی جسمانی، تأثیرات شناخته شدهای بر سلامتی روان دارد. این مطالعه با هدف بررسی و مقایسه میزان افسردگی بین دانشجویان ورزشکار و غیر ورزشکار انجام شد. جامعه این پژوهش را کلیه دانشجویان پسر که در دانشگاه پیام نور رابر مشغول به تحصیل میباشند، تشکیل دادهاند. با توجه به اینکه تعداد جامعه آماری محدود میباشد، لذا نمونهگیری انجام نشد وکل جامعه مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری مورد نظر 126نفر بودند که از این تعداد 60 نفر ورزشکار و 60 نفر غیر ورزشکار بوده است. و تعداد 6 نفر جواب ندادند. مطالعه حاضر یک پژوهش توصیفی از نوع علی-مقایسهای بود. در این تحقیق، به منظور گردآوری اطلاعات لازم از پرسشنامه افسردگی بک ( B.D.I ) استفاده شده است. نتایج نشان داد که حدود 66/96% از دانشجویان ورزشکار دارای افسردگی طبیعی و 33/3% دارای افسردگی خفیف هستند. در میان دانشجویان غیر ورزشکار 33/58% دانشجویان افسردگی طبیعی و 25% دارای افسردگی خفیف و 33/13% افسردگی متوسط و 33/3% هم افسردگی شدید دارا هستند. با مقایسه مقدرا t (407/2) بدست آمده از میانگینهای افسردگی بین آزمودنیهای ورزشکار و غیر ورزشکار و مقدار t بحرانی استخراج شده از جدول در سطح آلفای 05/0 و با درجه آزادی 118 به این نتیجه رسیدیم که تفاوت موجود بین میزان افسردگی آزمودنیهای ورزشکار و غیر ورزشکار از نظر آماری معنیدار میباشد. در این تفاوت میانگین میزان افسردگی دانشجویان غیر ورزشکار بیشتر است، میتوان استنباط کرد که از این نظر بین دو گروه تفاوت وجود دارد.
واژگان کلیدی: افسردگی، ورزش، دانشجو
1-1-مقدمه
جسم و روح، دو بعد سازنده یک انسان و هستی دهنده به او، از گذشته به عنوان مبحثی فراگیر مورد بحث و بررسی فلاسفه و بزرگان علم و ادب و مربیان تعلیم و تربیت بوده و هنوز هم پایه و اساس تئوریهای انسانگرایانه قرن حاضر است. انسان امروزی به علت گسترش و رشد چشمگیر تکنولوژی و روابط میان فردی، کمتر فرصت تأمل و اندیشه ژرف در رفتار و کردار خود را یافته و بیشتر تحت تأثیر نفوذ و تسلط محرکهای بیرونی و محیطی قرار گرفته و دچار از خود بیگانگی و مشکلات روحی و روانی گشته است که به نوبه خود چنین مشکلاتی مسبب درونی انسان را مسیر رشد و تکامل بهنجار شده و او را به سمت و سوی نابهنجاری سوق میدهد. افسردگی به عنوان یکی از معضلات و ناراحتیهای روحی و روانی، در حال حاضر طیف وسیعی از مراجعان به کلینیکها و درمانگاههای مشاوره و روانشناسی را تشکیل میدهد.
افسردگی به عنوان یک بیماری روانی، تأثیرات عمیقی در خلق و خو، میزان فعالیت حرکتی بدن، رفتار خودآزارانه اختلالات شناختی، فیزیولوژی و بی نظمیهای مربوط به زمان خواب را به دنبال داشته و در زمینههای فردی و اجتماعی شخص را به انزوا کشانده و از اجتماع و فعالیتهای آن بازداشته و سیر قهقرایی را در روند رشد فرد باعث میشود.
بیماری افسردگی را به علت شیوع بسیار زیاد آن «سرماخوردگی روانی» میگویند (اندرسون،1990). افسردگی عبارت است از احساس غم، دلسردی یا ناامیدی به مدت حداقل 2 هفته در اغلب روزها و اغلب ساعات روز، به علاوه علائم همراه. افسردگی را میتوان به عنوان یکی از اختلالات خلقی نام نهاد، که به انواع مختلفی تقسیم میشود. انجمن روان پزشکی امریکا در سال 1987 با جمع بندی علائم و علل افسردگی آن را چنین توضیح میدهد: نوعی افسردگی که علت آن کاملاً مشخص است. میتواند به نام واکنشهای طبیعی به وقایع زندگی مانند مرگ عزیزان، از دست دادن شغل و یا یک موقعیت مهم به نام «واکنش سوگ» نامیده شود که پس از بروز در مدت زمان یک تا شش ماه و گاهی بیشتر و حداکثر یک سال به تدریج ناپدید میشود این نوع اختلال خلقی را نمیتوان به عنوان بیماری تلقی کرد، چون علت بروز ایجاد افسردگی کاملاً مشخص بوده و به مرور زمان از شدت آن کاسته خواهد شد. نوعی افسردگی که با مشکلات شخصی همراه است میتواند با منشأ ژنتیکی بوده و یا ناشی از تعامل ویژگی ژنتیکی و محیطی –هردو- باشد که علائم عمومی آن چنین است: بیشتر وقتها شخص تا حد متوسطی فعالیت میکند و به تدریج سطح او کاهش پیدا میکند. تا جایی که بیمار برای روزها و هفتهها در کمترین سطح فعالیت باقی میماند و بیمار قادر به کار و تلاش نیست. درباره اثر ورزش در درمان افسردگی در سالهای اخیر مطالعات متعددی انجام شده که بیشتر آنها نشان دادهاند ورزش به بهبود افسردگی کمک میکند. همچنین ورزش کردن باعث میشود توجه بیمار از نگرانیها و سایر مسائل ناراحت کننده به نکات برگردانده شود و به بهبود اعتماد به نفس کمک میکند.
1-2-بیان مسأله
افسردگی یکی از مهمترین علل بیماریزایی و ناتوانی در تمامی کشورهاست و در واقع بیماری گسترده و آسیب زنندهای است که هر زن و مردی را تحت تأثیر قرار میدهد (جی برمد، 2001). افسردگی از جمله شایعترین اختلالات روانی است و به عنوان مشکل بهداشتی و جهانی در تمامی فرهنگها خودنمایی میکند. تعداد معدودی از افراد هستند که افسردگی را در طول مدت زندگیشان تجربه نمیکنند. افسردگی متعلق به قشر خاصی نیست، اما برخی افراد جامعه به دلیل موقعیت خاص، نسبت به این اختلال آسیب پذیرترند. زندگی پر از فراز و نشیب و هیجان است. اما وقتی که این اتفاقات طولانی شوند میتوانند در توانایی و عملکرد افراد تأثیر گذاشته و ایجاد افسردگی نمایند. تحقیقات نشان میدهد که هر ساله در ایالات متحده آمریکا در حدود 19 میلیون نفر از مردم افسردگی را تجربه میکنند و تقریباً دو سوم افراد نیز کمکهایی را که لازم است دریافت نمیکنند و به عبارتی اکثر افرادی که از افسردگی رنج میبرند به پزشک مراجعه نمیکنند و آن دسته از بیماران که به پزشک مراجعه میکنند بیشتر از ناراحتیهای جسمانی، نداشتن انرژی یا احساس ضعف شکایت میکنند و معمولاً بدون تشخیص باقی میمانند (ویکینز، 1998). تعیین شیوع این عارضه در جوانان به خصوص در دانشجویان جوان از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا سلامت روان این قشر برای سلامت آتی جامعه ضرورت دارد. ورزش ضمن حفظ سلامت بدنی و ایجاد ورزیدگی جسمانی، تأثیرات شناخته شدهای بر سلامتی روان دارد. ورزش باعث شادی و نشاط و بالا بردن اعتماد به نفس میگردد زیرا افراد افسرده یا اعتماد به نفس ندارند یا میزان آن در آنان بسیار پایین است. ورزش احساس رضایت باطنی شخص را بالا برده و فرد حس میکند که به موقعیتهایی دست یافته است (فراهانی، 1386). ورزش در درمان بسیاری از بیماریها از جمله افسردگی تأثیر به سزایی دارد. 30 دقیقه ورزش در روز میتواند آثار افسردگی به اندازهی برخی روشهای روانی- درمانی و داروهای ضد افسردگی کاهش دهد. این پژوهش به دنبال بررسی مقایسه میزان افسردگی در دانشجویان پسر ورزشکار و غیر ورزشکار شهر رابر می باشد.
1-3-اهمیت و ضرورت پژوهش
افسردگی بیماری شایع عصر ماست. افسردگی ..........................................
|