فهرست مندرجات
فصل اول
1-مقدمه
1-2-بیان مسأله
1-3-اهمیت و ضرورت پژوهش
1-4-اهداف پژوهش
1-5-سؤالات پژوهش
1-6-تعاریف مفهومی و عملیاتی واژگان
تعاریف عملیاتی:
فصل دوم
2-پیشینه پژوهش
2-1-عزت نفس
2-2-نحوه شکل گيري عزت نفس
2-3-ابعاد عزت نفس
2-4-مفهوم خود منفي (تصور بد از خود)
2-4-1-ضعف اعتماد به نفس
2-5-عوامل مؤثر بر عزت نفس
2-5-1-صيانت نفس
2-5-2-عزت نفس جمعي
2-5-3-همبستگيهاي عزت نفس
2-5-4-جنسيت و عزت نفس
2-6-شرایط عزت نفس
2-7-مبانی نظری
2-7-1-ديدگاه اسلام و قرآن
2-7-2-نظريه راجرز[1]
2-7-3-ديدگاه اليور ارنسون
2-7-4-ديدگاه آلپورت[1]
2-7-5-نظريه مازلو[1]
2-7-6-نظريه ويليام جيمز
2-7-7-ديدگاه پپ و همکاران
2-8-عملکرد تحصیلی و عوامل مؤثر بر آن
2-8-1-سن و عملکرد تحصیلی
2-8-2-جنسیت و عملکرد تحصیلی
2-8-3-تأهل و عملکرد تحصیلی
2-8-4-اشتغال و عملکرد تحصیلی
2-9-مروری بر پژوهشهای انجام شده
فصل سوم
3-روش
3-1-روش پژوهش
3-2-جامعه آماری و نمونه
جامعه آماری:
روش نمونهگیری و حجم نمونه:
جدول 3-1: آزمودنیها
3-3-ابزار پژوهش
3-4-شیوه جمعآوری اطلاعات
3-5-روش تجزیه و تحلیل دادهها
فصل چهارم
4-یافتهها
4-1-بررسی سؤالات پژوهش
سؤال اول پژوهش: آیا بین عزت نفس دانشجویان دختر و پسر دانشگاه پیام نور رابر تفاوت معناداری وجود دارد؟
جدول شماره (4-1) مقایسه عزت نفس در دو گروه دانشجویان دختر و پسر
سؤال دوم پژوهش: آیا بین عزت نفس و عملکرد تحصیلی دانشجویان دختر و پسر رابطه معناداری وجود دارد؟
جدول شماره (4-2) مقایسه عزت نفس و عملکرد تحصیلی دانشجویان دختر و پسر
فصل پنجم
5-بحث و نتیجهگیری
5-1-پیشنهادات پژوهش
5-2-محدودیتهای پژوهش
منابع
منابع خارجی
پیوست
پرسشنامه عزت نفس
فهرست جداول
جدول شماره (4-1) مقایسه عزت نفس در دو گروه دانشجویان دختر و پسر..................47
جدول شماره (4-2) مقایسه عزت نفس و عملکرد تحصیلی دانشجویان دختر و پسر.....................48
بخش هایی از پایان نامه "بررسی رابطه عزت نفس و عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه پیام نور رابر "
چکیده:
هدف این پژوهش بررسی رابطه عزت نفس و عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه پیام نور رابر میباشد. روش پژوهش توصیفی بوده است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور رابر تشکیل داده اند. نمونه مورد مطالعه 60 دختر و 60 پسر دانشجو بوده است. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه عزت نفس کوپر و برای بررسی عملکرد تحصیلی دانشجویان معدل نیمسال اول سال تحصیلی 91- 1390 دانشجویان استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی و استنباطی مانند میانگین، انحراف استاندارد، آزمون t و ضریب همبستگی پیرسون در قالب نرم افزار آماری SPSS استفاده گردید. نتایج نشان داد میان عزت نفس و عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه پیام نور رابر همبستگی مثبت و معناداری در سطح اطمینان 99% وجود دارد. بدین معنی که هرچه نمره عزت نفس دانشجویان بالاتر باشد، انتظار میرود که نمره عملکرد تحصیلی آنان نیز بیشتر باشد.
واژگان کلیدی: عزت نفس، عملکرد تحصیلی، دانشجو
1-مقدمه
عزت نفس[1] از جمله مفاهيمي است که در چند دهه اخير مورد توجه بسياري از روانشناسان و پژوهشگران قرار گرفته است. اما از نظر قدمت تاريخي، اين موضوع در مباحثي که علما و فلاسفه تعليم و تربيت در گذشته داشتهاند نيز به چشم ميخورد. در طول هزاران سال گذشته، گزارشهاي تاريخي نظريات فلاسفه و شاعران، داستانها و افسانه ها گواه بر اين مطلب است که انسان داراي اين نياز است که خودش را خوب بشناسد و تمام کارکردهايش را اخلاقي و منطقي جلوه دهد در طول صد سال گذشته نيز بسياري از روانشناسان اين نظريه را پذيرفته اند که انسان داراي نياز به عزت نفس است.
عزتنفس یعنی میزان ارزشی که فرد به خود نسبت میدهد و یا دیگران برای او به عنوان یک شخص قایل هستند. در واقع عزتنفس را میتوان مجموعهای از افکار، احساسات، عواطف و تجربهها تصور کرد که در فرآیند زندگی اجتماعی شکل میگیرند. مجموعهی هزاران برداشت، ارزیابی و تجربهای که فرد از خود دارد، باعث میشود که نسبت به خود احساس خوشایند، ارزشمند بودن یا برعکس آن را داشته باشد (ستوده، 1380). عزتنفس از نظر بهداشت روانی و تعادل شخصیت دارای اهمیت فراوانی است و نوعی نگرش مثبت است نسبت به خود و عنصر اصلی و مهم بهداشت جسمی و جنسی و روانی افراد است. به گونهای که عزتنفس پایین، تعادل و پویایی انسان را بر هم زده و بازدهی، کارآمدی، یادگیری و خلاقیت انسان را به طریقی منفی تحت تأثیر قرار میدهد (اسلامینسب، 1373).
ویلیام جیمز[2] اظهار میدارد که هر چند اصطلاح «مفهوم خود» و عزت نفس بسیار شبیهاند، اما عزت نفس اشاره به سطوح ارزشمندی دارد که فرد برای خود قائل است و به معنی درک و دریافت جایگاه منزلت خود میباشد (کوپر[3]، 1967). جیمز فرمول شکلگیری عزت نفس را چنین بیان میکند: سطوح خواسته به عنوان معیارهایی برای تعیین میزان شایستگی به کار میرود و نشان دهنده میزان تحقق اهداف مورد نظر می باشد. سطوح خواسته با عزت نفس ارتباط تنگاتنگی دارد. جیمز در اواخر 1880 مطرح نمود که عزت نفس را میتوان براساس میزان ارتباط بین خود واقعی (خود ادراک شده[4]) و خود آرمانی (خود ایدهآل[5]) تعریف نمود. فاصله بین خود واقعی و خود آرمانی هر چه کمتر باشد، فرد از عزت نفس بالاتری برخوردار است و هر چند فاصله بین آن دو بیشتر باشد، میزان عزت نفس فرد پایینتر خواهد بود.
رابسون[6] عزت نفس را عبارت از حس رضامندی و خویشتن پذیری که از ارزیابی شخص درباره ارزشمندی، قدر و منزلت، جذابیت، شایستگی و کفایت و توانایی برای ارضای تمایلات و خواستههای خود منتج میشود (سیلورزتون، 1991).
مزلو عزت نفس را عبارت از شایستگی، توانمندی، کفایت، اطمینان، استقلال و آزادی میداند که اگر ارضا شود، افراد احساس ارزشمند بودن، توانا بودن، ثمربخش بودن . اعتماد به نفس و در غیر این صورت احساس حقارت، درماندگی و ضعف می کند (مدی، 1976). ارزیابیهای مثبت و منفی اثرهای متفاوتی روی عزت نفس افراد دارد. افراد دارای عزت نفس پایین از ارزش خود کمتر مطمئن هستند و بیشتر تحت تأثیر ارزیابیهای اجتماعی قرار میگیرند و به این ارزیابیها بیشتر توجه میکند (مدی، 1976).
به طور کلی وقتی میزان عزت نفس بالا باشد، فرد فعالیت ........................................
|