Ùهرست
مندرجات
Ùصل اول1
1-1 مقدمه2
1-2- بيان مسئله4
1-3- اهميت و ضرورت پژوهش8
1-4- اهدا٠پژوهش10
1-5- Ùرضيه‌هاي پژوهش10
1-6- متغيرها و تعاري٠آنها11
1-6-1 تعاري٠نظري متغيرها11
1-6-2 تعاري٠عملياتي متغيرها12
1-7- تعاري٠اصطلاØات13
Ùصل دوم: پيشينه تØقيق15
2-1 شخصيت16
2-2 تعاري٠شخصيت16
2-3 Øوزه‌هاي شخصيت18
2-3-1 ساختار19
2-3-2 Ùرآيند19
2-3-3 رشد و نمو20
2-3-4 آسيب شناسي رواني Ùˆ تغيير رÙتار22
2-4 مضامين عمده در نظريه شخصيت22
2-4-1 ÙˆØدت رÙتار Ùˆ Ù…Ùهوم خويشتن24
2-4-2 Ø³Ø·ÙˆØ Ù…Ø®ØªÙ„Ù Ø¢Ú¯Ø§Ù‡ÙŠ Ùˆ Ù…Ùهوم ناهشيار25
2-4-3 رابطه بين شناخت، عواط٠و رÙتار مشهود26
2-4-4 اثرات گذشته، Øال Ùˆ آينده بر رÙتار26
2-5 نظريه‌هاي شخصيت27
2-5-1 نظريه روان كاوي در شخصيت27
2-5-2 زيگموند Ùرويد 27
2-5-3 نظريه روان پويشي Ùرويد(روانكاوي در شخصيت):29
2-5-4 Ø³Ø·ÙˆØ Ø´Ø®ÙŠØª: هشيار3ØŒ نيمه هشيار2
و ناهشيار29
2-5-5 ساختار شخصيت: نهاد، من Ùˆ Ùرامن30
2-6 نظريه نوروان كاوي33
2-6-1 كار گوستاو يونگ 33
2-6-2 نكات برجسته ي نظريات يونگ36
2-7 روان شناسي Ùردي36
2-7-1 آلÙرد آدلر36
2-7-2 بررسي نظريات آدلر37
2-8 نظریه اختلالات شخصیتی39
2-8-1 كارن هورناي39
2-8-2 بررسي نظريات هورناي40
2-9 نظریه روان پزشکی بین Ùردی41
2-9-1 هري استاك ساليوان41
2-9-2 بررسي نظريات ساليوان42
2-10 تظريه پديدار شناختي (Ùرد- Ù…Øور)43
2-10-1 كارل راجرز43
2-10-2 بررسي نظريات و كارهاي راجرز44
2-10-3 تشکیل رویکرد پدیدار شناختی راجرز45
2-10-4 ساختار شخصيت از ديدگاه راجرز46
2-11 نیازهای زیستی و روانی در پیدایی شخصیت47
2-11-1آبراهام مازلو47
2-12 نظريه رويكرد صÙات در شخصيت48
2-12-1گوردون آلپورت48
2-12-2 بررسي نظريات آلپورت49
2-13 نظريه چندبعدی شخصیت51
2-13-1هانس ج آي سنك51
2-13-2بررسی نظريات آیسنک52
2-13-3 ابعاد اساسي شخصيت53
2-14 نظرريه رويكرد تØليلي عاملي صÙات54
2-14-1ريموند كوته54
2-14-2 بررسي نظريات كتل در شخصيت54
2-15 نظریات رابطه شغل و شخصیت56
2-15-2 شخصيت نوع A59
2-15-3 شخصيت نوع B60
2-16 بررسي چند خصوصیت شخصیتی در شغل62
2-16-1 اثر كانون كنترل62
2-16-2 ماكياول گرايي 63
2-16-3 مناعت طبع يا عزت Ù†Ùس.65
2-16-4 سازگاري با موقعيت66
2-16-5خطر پذيري67
2-17 شخصيت از ديدگاه اسلام و قرآن68
2-17-1 شخصيت در قرآن69
2-18 تیپ شناسی71
2-19 نظريه‌هاي تيپ شناسي73
2-19-1 زندگینامه73
2-19-2نظريات رورشاخ در سنجش شخصيت74
2-19-3 تیپ شناسی در تست رورشاخ75
2-20 ظريه ساخت بدن و خلق وخوی76
2-21 نظريه شلدن (ريخت شناسي)78
2-22 نظريه تيپ گال و جمجمه شناسي رواني:79
2-23 تيپ‌شناسي يونگي79
2-23-1 اساس درك واقعي ذهني از نظر يونگ79
2-23-2 كاركردهاي غير عقلاني80
2-23-3 كاركردهاي عقلاني80
2-23-4 روابط كاركردي81
2-23-5 انواع كاركرد82
2-23-6 تيپ‌هاي روان‌شناختي يونگ84
2-23-7 توصي٠تيپ‌هاي شانزده‌گانه85
2-23-8 اهميت شناخت تيپ‌هاي روانشناختي90
2-23-9 نقد تيپ شناسايي يونگي91
2-24 اثر بخشي 93
2-25 شاخصهاي اثربخشي از ديدگاههای مختلÙ94
2-25-1 كمرون و ويتون:94
2-25-2 سي‌شور:95
2-25-3 آرجريس:95
2-25-4 پيترز وواترمن:95
2-25-5 مالÙورد:96
2-25-6 بس و هرسي – بلانچارد97
2-25-7 هوي و ميكسل و چستر بارنارد97
2-25-8 كالدول و اسپينكس97
2-25-9 لوتانز و همكارانش97
2-25-10 ديدگاه راجرز و همكاران:98
2-25-11مطالعات بسكر و چيرنز:99
2-25- 12 مدل پارسونز:99
2-26مقايسه ي ديدگاههاي ارزشيابي اثر بخشي سازماني100
2-27 نظریات جدید در اثربخشی101
2-27-1 مطالعات رابرت واترمن وتام پترز101
2-28 مدلهای ارزیابی اثربخشی102
1- مدل هد٠منطقی: Ú©Ù‡ سازمان را در رسیدن به اهداÙØ´ کاملا
ارزیابی می کند.102
2-29 نظریه ريچارد ال دÙت104
2-29-1 روش مبتني بر تامين هدÙ104
2-29-2 روش مبتني بر تامين منابع105
2-29-3 روش مبتني بر Ùرآيند دروني106
2-29-4 روش مبتني بر تامين رضايت گروه‌هاي ذي Ù†Ùع108
2-30 كارهاي ديگران110
2-30-1 تØقيقات انجام گرÙته در مورد تيپ شناسي يونگي110
2-30-1-1 تØقیقات خارج از كشور110
2-30-1-2 تØقيقات انجام گرÙته در داخل كشور113
2-30-2 اثر بخشي118
2-30-2-1 تØقيقات انجام شده در داخل كشور118
2-30-2-2 تØقيقات انجام گرÙته در خارج از كشور121
2-31 استنتاج و نتیجه گیری126
2-32 لگوی نظری پژوهش128
Ùصل سوم: توصي٠داده ها129
3-1 مقدمه130
3-2 روش اجراي پژوهش130
3-2-1 برآورد Øجم نمونه131
3-3 ابزار گرد آوري داده‌ها132
3-3-1 تاريخچه و توصي٠(MBTI)133
3-3-2 نمره گذاري پاسخنامه135
3-3-3 توصي٠تيپهاي شانزده گانه136
3-5 اعتبار پرسشنامه‌ها140
3-5-1 اعتبار پرسشنامه شخصيتي، تيپ نماي مايزر – بريگز141
3-5-2 اعتبار پرسشنامه اثر بخشي:142
3-5-3 اعتبار دروني پرسشنامه143
3-5-4 اعتبار زماني143
3-6 Ù…Øاسبه روايي:144
3-6-1 Ù…Øاسبه روايي پرسشنامه شخصيتي مايرزبريگز144
3-6-2 Ù…Øاسبه روايي پرسشنامه اثر بخشي:146
3-7 روش‌هاي آماري146
3-8 ويژگي‌هاي تØقيق:146
Ùصل چهارم: تجزيه Ùˆ تØليل داده ها147
4-1 تجزيه Ùˆ تØليل ياÙته‌هاي تØقيق148
4-2 توصي٠ياÙته‌هاي تØقيق149
4-3 آزمون Ùرضيات تØقيق161
4-3-1 Ùرضيه Ùرعي اول165
4-3-2 Ùرضيه Ùرعي دوم166
4-3-3 Ùرضيه Ùرعي سوم167
4-3-4 Ùرضيه Ùرعي چهارم168
Ùصل پنجم: بØØ« Ùˆ نتيجه گيري169
5-1 هد٠و مسائله ي پژوهش170
5-2 نتايج Ùرضيه اصلي170
5-3 نتايج مربوط به Ùرضيه Ùرعي اول172
5-4 نتايج مربوط به Ùرضيه Ùرعي دوم173
5-5 نتايج مربوط به Ùرضيه Ùرعي سوم175
5-6 نتايج مربوط به Ùرضيه Ùرعي چهارم176
5-7 نتيجه گيري كلي177
5-8 Ù…Øدوديتها:180
5-9 پيشنهادات181
Ùهرست منابع:182
منابع انگليسي187
پيوست و ضمائم : 189
چکیده:
پژوهش Øاضر به منظور بررسی رابطه بین تیپهای شخصیتی مدیران Ùˆ اثر بخشی آنان
در مدارس ابتدایی ناØیه 5 مشهد انجام گرÙت. Ùرضیه اصلی این پژوهش این است
که بین تیپهای شخصیتی مدیران و اثر بخشی آنان رابطه وجود دارد. جامعه آماری
این تØقیق مدیران می‌باشند Ú©Ù‡ گروه مورد بررسی 104 Ù†Ùر می‌باشند Ú©Ù‡ از میان
آنها 40 Ù†Ùر به عنوان نمونه برگزیده شدند Øجم نمونه برای گروه Ø°ÛŒ Ù†Ùعان 120
Ù†Ùر می‌باشد Ú©Ù‡ هر دو نمونه به شیوه ÛŒ نمونه گیری تصادÙÛŒ ساده بوسیله را یا
نه انتخاب شدند ابزار گرد آوری اطلاعات در این پژوهش 2 پرسش نامه به شرØ
زیر می‌باشد.
1- پرسشنامه تیپ شخصیتی مایرز- بریگز که پرسشنامه هنجار شده است و برای
تعیین تیپ شخصیتی توسط مدیران پاسخ داده شده است.
2- پرسشنامه اثر بخشی مدیر Ú©Ù‡ توسط Ù…Øققین ساخته شده Ùˆ توسط اساتید مدیریت
اجرا Ùˆ تایید گردیده است Ú©Ù‡ این پرسشنامه توسط گروه ذینÙعان (معلمین، انجمن
اولیاء، مربیان و دانش آموزان) پاسخ داده شد.
روش تØقیق در این بررسی همبستگی است Ùˆ برای آزمون Ùرضیه اصلی از آزمون
جداول تواÙÙ‚ÛŒ استÙاده شده است برای تØلیل داده‌ها از نرم اÙزار (SPSS)
استÙاده شده است، نتایج بدست آمده عبارتند از:
1- بین تیپ شخصیتی مدیران و اثر بخشی آنان رابطه وجود دارد.
2- مدیرانی که دارای تیپ شخصیتی "ESTJ" هستند از اثر بخشی بالایی
برخوردارند.
3- مدیرانی که دارای تیپ شخصیتی "ISTJ" هستند از اثر بخشی بالایی برخوردار
هستند.
4- مدیرانی که دارای تیپ شخصیتی ""ESTP هستند از اثر بخشی متوسط برخورداند.
5- مدیرانی که دارای تیپ شخصیتی "ISTP" هستند از اثر بخشی پایین برخورداند.
نتایج بدست آمده گویای این مطلب است که مدیرانی که تیپهای خاصی شخصیتی
داشته باشند اثر بخشی بیشتری دارند.
Abstract
Present research was accomplished for relationship consideration between
managers personality brigade and their effectivity in elementary schools
of fire region in Mashhad. Mashhad. Main hypothesis in this research is
relationship between managers personality brigade and their effectivity.
Managers are statistical in this research that considered guoup ars 104
persons. 40 persons for among them were selected as sample.
Model volume is 120 persons for beneficiany group that both of sampes
with simple accidential sampling were chosen by computer Instruments of
information gathering are 2 questionnaires that consisted of: (1)
questionnaire of personality brigade Mirez- Brigez is manner
questionnaire and it has reponsed for assigning personality brigade by
managers. (2) questionnaire of manager effectivity has made by
researchers. It has confirmed and excuted by management masters and this
questionnaire has responsed by beneficiary group (teachers- parents and
students association). Research style is forming a union in this
consideration and was used examination of agreemental tables for
examination of main hypothesis . In this project, was used"spss"
software for analyzing information that consisted of :
(1) there is relationship between managers personality brigade and thir
effectiveity. (2) the managers with "ESTJ" personality brigade have high
effectivity.
(3) the managers with "ISTJ" personality brigade have high effectivity.
(4) the managers with "ESTP" personality brigade have mean effectivity.
(5) the managers with "ISTP" personality brigade have low effectivity
|