فهرست
مندرجات
* مقدمه
* كاربراتورها
* سیستم سوخت رسانی کاربراتور
* ساختمان کاربراتور و اعمال آن
* کاربراتور ازنظرجریان هوا
* کاربراتور پیکان
* طرز کار کاربراتور ونتوری متغیر
* لاستیک کاربراتور (دیافراگم) ش
* پمپ دستی
* باک بنزین (مخزن سوخت)
* لوله خروجی باک
* بنزین نما
* سیستم اصلی اندازه گیری
* كنترل مخلوط
* سوزن اندازه گیری
* كنترل مكش از پشت
* كنترل مخلوط برای جبران تغییر ارتفاع
* كنترل مخلوط برای توان حداكثر
* قطع دور آرام ( خاموش كردن )
* سیستم دور آرام
* پمپ شتاب
* ساسات
* راه اندازی
* كاربراتور پاششی
* سیستم سوخت رسانی انژكتوری
* انواع سیستم تزریق سوخت الكترونیكی EFI
* سیستم EFI مدل D ( نوع كنترل با فشار مانیفولد )
* سیستمEFI مدل L )نوع كنترل با جریان هوا)
* ساختار سیستم تزریق سوخت الكترونیكی (EFI)
* جریان سوخت
* تشخیص حجم هوای مكش
* كنترل حجم تزریق پایه
* دوره زمانی تزریق و زمان بندی تزریق
* انژكتور استارت سرد
* شیر هوا (Aire valve)
* اجزاء سیستم تزریق سوخت الكترونیكی(EFI)
* سیستم تنفس یا مكش هوا
* سیستم كنترل الكترونیكی
* پمپ توربینی
* شیر تعدیل فشار (relief valve)
* شیر یكطرفه(check valve)
* شیر یكطرفه(check valve)
* پمپ
* كنترل پمپ سوخت
* عملكرد كنترل پمپ سوخت
* كنترل پمپ سوخت در سیستم تزریق سوخت الكترونیكی
(EFI) از نوع D
* كنترل سرعت پمپ سوخت
* فیلتر سوخت
* میراكننده نوسانات فشار سوخت
* رگولاتور فشار
* انژكتورها
* انواع انژكتور
* براساس شكل اتصال جریان الكتریكی به انژكتور
* مدار الكتریكی انژكتور
* مقاومت سلونوئید
* انواع مختلف مقاومت سلونوئید
* روش كاركرد انژكتورها
* انژكتور استارت سرد
* عملكرد و ساختار انژكتور استارت سرد
* سویچ زمانی انژكتور استارت سرد
* مدار الكتریكی انژكتور استارت سرد
* بدنه دریچه گاز
* ساختمان بدنه دریچه گاز
* پیچ تنظیم سرعت هرزگرد موتور
* شیر هوا
* شیر هوا از نوع بی متال
* ساختمان شیر هوا
* شیر هوا از نوع مومی
* عملكرد و ساختار شیر هوا
* محفظه مكش هوا و مانیفولد مكش
* بررسی چگونگی عملكرد سیستم كنترل الكترونیكی
(ECU) و تاثیرات اشكالات موجود
* در سیستم (ECU ) در عملكرد موتور
* سنسورها و عملكرد آنها
* اتصالات واحد ECU سیستم EFI
* عملكرد و ساختار فلومتر
* چگونه حجم هوای مكش مشخص می گردد
* پیچ تنظیم مخلوط سوخت و هوا و هوا در دور هرزگرد
* صفحه جبران كننده و محفظه میرا كننده نوسانات
حركت هوا
* سویچ پمپ سوخت
* انواع دیگر فلومتر
* نوع جریان هوای كردابی یا پیچشی نوری كارمن
* سنسور فشار مانیفولد (vacuum sensor)
* مدار الكتریكی فلومتر هوا
* سنسور موقعیت دریچه گاز
* ساختمان سنسور
* نقطه دور هرزگرد (IDL)
* نقطه قدرت (Power Point)
* عدم تماس نقاط
* نوسان قدرت موتور (Hunting)
* مدار الكتریكی سنسور موقعیت دریچه گاز
* سنسور درجه حرارت آب رادیاتور (THW)
* مدار الكتریكی سنسور درجه حرارت آب رادیاتور
* سنسور درجه حرارت هوای مكش
* مقدار الكتریكی سنسور درجه حرارت هوای ورودی
* سیگنال جرقه موتور (IG)
* سیگنال استارت (STA)
* رله اصلی سیستم تزریق سوخت الكترونیكی (EFI)
* سنسور اكسیژن
* كنترل زمان بندی تزریق
* كنترل حجم تزریق
* حجم تزریق پایه
* تصحیحات تزریق
* غنی سازی در حین استارت و بعد از استارت موتور
* غنی سازی طی گرم شدن موتور
* تصحیح درجه حرارت هوای مكش
* غنی سازی شتاب گیری طی گرم شدن موتور
* غنی سازی در دور قدرت
* تصحیح ولتاژ
* دوره زمانی واقعی تزریق و عدم تزریق
* دوره زمانی تصحیح ولتاژ
* غنی سازی در طی شتاب گیری
* تصحیح بازخورد نسبت سوخت و هوا (فقط برای بعضی
از مدلها)
* مثالهایی از تصحیح تزریق
* تشخیص عیب
* روشهای عیب یابی
* واماندگی موتور
* استارت شدن ضعیف
* قابلیت رانندگی ضعیف
* دور هرزگرد غیر هموار و خشن
* فقط عیبهای اصلی سیستم EFI در اینجا لیست شده
است .
* روغن موتور
* آب رادیاتور
* ترمینالهای باطری و مجموعه باطری
* صافی هوا
* تسمه ها
* شمع جرقه
* دلكو
* تایمینگ یا زمانبندی جرقه زنی
* بررسی تفاوتهای سیستم های سوخت رسانی كاربراتوری
و انژكتوری
* تولید مخلوط سوخت و هوا در كاربراتور
* سیستم تزریق سوخت الكترونیكی(EFI)
* شرایط رانندگی و نسبت سوخت وهوا در طی استارت
زدن موتور
* سیستم EFI
* هنگامی كه موتور سرد است
* در هنگام شتاب گیری
* در هنگام گرفتن قدرت بالا از موتور
* شكل و تركیب سیستم ترزیق سوخت الكترونیكی (EFI)
* امكان مخلوط سوخت و هوای یكنواخت برای هر سیلندر
* امكان ایجاد نسبت سوخت و هوای دقیق در تمام
دامنه های سرعت دورانی موتور
* پاسخ مناسب نسبت به تغییرات زاویه دریچه گاز
* قطع سوخت در طی كاهش شتاب
* مكش موثر مخلوط سوخت وهوا
* نقش وسایل نقلیه (بویژه سیستم سوخت رسانی ) در آلودگی هوا
* نقش سوخت موتورها در رابطه با آلودگی هوا
* تأثیرات Sox بر روی انسان ها
* سوخت ها به چند طریق محیط زیست را آلوده می کنند
* نتیجه
* مراجع
چكيده :
در ابتدا به نحوه عملكرد سيستم سوخت رساني
كاربراتوري پرداخته ، سپس به چگونگي اصلاح نواقص موجود در كاربراتور
پرداختيم و ديديم كه با وجود اصلاح كاربراتور (كاربراتور در ابتدا ساختمان
بسيار ساده اي داشت) و پيچيده تر شدن ساختمان كاربراتور كه بواسطه لحاظ
كردن پارامترهاي مختلف در حالتهاي مختلف نظير استارت زدن – كار با دور آرام
– كار با دور زياد و از اين گونه موارد ... باز هم نواقص زيادي در كاركرد
كاربراتور مشاهده مي شود . شايد به همين خاطر بود كه مهندسان و متخصصان را
بر آن داشت كه از سيستم پيشرفته انژكتور (تزريق سوخت) استفاده كنند .
همانطور كه قبلاً اشاره كرديم تزريق سوخت
سابقه تاريخي درازي دارد . اما چرا اين وقفه بلند در استفاده از انژكتور
بوجود آمد ؟! شايد به دليل اين كه در آن روزگار هزينه چنين كاري بسيار
سنگين بوده و يا اينكه مشكل كامپيوتر بوده ، بهرحال در اين خصوص به تفصيل
قبلاً صحبت كرديم . در هر صورت در چند سال اخير زمينه مناسب براي چنين
حركتي فراهم شده و اين حركت نيز صورت گرفته تا آنجا كه به كشور ما نيز
رسيده .
حال به اختصار اگر در مورد مزاياي سيستم
رساني انژكتوري نسبت به
كاربراتوري بخواهيم صحبت كنيم مي توانيم به اين موارد
بطور كلي اشاره كنيم ؛
تنظيم بودن خودرو به مدت زمان بيشتر و
نياز كمتر به تنظيم هاي پي در پي . نسبت سوخت و هواي متناسب تر با حالت و
وضعيتي كه خودرو در آن قرار دارد و جلوگيري از احتراق ناقص و ايجاد نسبت
تراكم مناسب تر و ... كه همه اين موارد يعني تاثير مثبت در قدرت و توان
موتور و كاهش آلاينده ها .
مقدمه
قبل از ورود به بحث سيستم هاي سوخت رساني
بد نيست نگاهي بيندازيم به تاريخچه موتورهاي احتراق داخلي بهتر بتوانيم
مسير تكاملي سيستم سوخت رساني خودرو را درك كنيم .
تاريخچه موتورهاي احتراق داخلي ، به سال
1876 باز مي گردد ، كه «نيكولاس اتو» (1891 – 1832 ) اوين موتور جرقه اي را
ساخت . اين موتور در ابتدا بنابر سيكل ويژه اي كار مي كرد و با بازدهي
حداكثر برابر با 11% ، داراي وزن زيادي بود . اتو با ارائه سيكل عملكرد 4
زمانه ، بازده را به 14% افزايش ، و در كنار كاهش حجم موتور ، وزن آن را
نيز به كمتر از حالت
قبل كاهش داد . در سال 1884 ، امتياز ثبت شده يك شخص فرانسوي به نام
«آلفونس بيودي روشاس» (1893-1815) مربوط به سال 1862 منتشر شد ، كه معلوم
ساخت او قبل از اتو ، اصول سيكل 4 زمانه را شرح داده است . البته چون روشاس
نتوانسته بود ايده هاي خود را عملي سازد ، در نتيجه امروزه اتو به عنوان
مخترع موتور شناخته مي شود .
از آن پس اشخاص بسياري در اواخر قرن
نوزدهم دست به ابداع موتورهاي ديگري دست زدند ، و جملگي به اين نتيجه
رسيدند كه «نسبت تراكم» تاثير مستقيمي بر روي بازده موتور دارد ، ولي به
دليل مشكل «كوبش» ، مقدار آن به كمتر از 4 محدود شده بود . در دهه 1880 ،
با توسعه كاربراتور و سيستم جرقه ، سرعت موتورها افزايش يافت ، و امكان
استفاده از موتور در اتومبيلها فراهم شد . در سال 1892 ، يك مهندس آلماني
به نام «رودلف ديزل» (1913 – 1858) ، نوع جديدي از موتور را به ثبت رساند .
در طرح وي ، در مرحله تراكم، تنها هوا متراكم ، و در انتهاي اين مرحله سوخت
مايع به داخل هواي داغ پاشيده مي شد . از آنجايي كه در اين طرح ، هوا دچار
كوبش نمي شود ، لذا وي توانست تراكم را بالا ببرد ، و بازده موتو را دو
برابر كند . يكي از ديگر طرحهاي موتور ، موتور دوراني است ، كه اولين آنها
توسط «فليكس وانكل» ، در سال 1957 به نتايج رضايتبخشي رسيد .
سوختها نيز تاثير فراواني در توسعه
موتورها داشته اند . اولين موتورها با سوختن گار ، توان مكانيكي توليد مي
كردند . بنزين در اواخر قرن نوزدهم ، براي استفاده از كاربراتورها مورد
استفاده قرار گرفت . بنزينهاي اوليه كاملاً فرار بودند و در نتيجه ، امكان
افزايش نسبت تراكم به بيش از 4 نبود ، ولي در عوض راه اندازي موتور (استارت
زدن) راحت بود . «ويليام برتون» (1954 – 1865) توانست با «گراكينگ حرارتي»
نفتهاي سنگين ، بنزيني توليد كند تا بتوان به تقاضاهاي روز افزون بنزين
پاسخ داد . البته به دليل بالا بودن نقطه جوش ، استارت حالت سرد موتور
مشكلتر بود ، كه اين مشكل نيز با اخترع «استارتر برقي» در سال 1912 حل شد .
تاثير ضد كوبش «تترااتيل سرب» ، در سال 1923 ، توسط شركت «جنرال موتورز»
كشف شد و در دهه 1930، استفاده از كاتاليزو فعال به جاي كراكينگ حرارتي ،
باعث توليد بنزينهاي داراي كيفيت بالا شد .
مساله آلودگي هوا در دهه 1940 در لس آنجلس
بروز كرد . در سال 1952 ، كشف شد كه مشكل «مه دود» ، از واكنش مابين
اكسيدهاي نيتروژن و تركيبات هيدروكربني در مجاورت نور خورشيد صورت مي گيرد
، كه موتورها از عوامل اصلي آن هستند . موتورهاي ديزل نيز منبع اصلي دوده و
ذرات ريز هستند . لذا براي حفظ محيط زيست ، در كشورهاي پيشرفته ،
استانداردهايي در زمينه محدود ساختن آلاينده هاي خروجي موتور ارائه شد .
همچنين در موتور از تجهيزاتي مانند«مبدلهاي كاتاليزوري» ، و در سوخت از
مواد افزودني براي بهبود كيفيت آن و حذف سرب ، براي اين مهم استفاده شد.
از دهه 1970 ، به دليل افزايش بهاي
فراورده هاي نفتي ، براي كاهش مصرف موتور ، تلاش زيادي براي بالا بردن
بازده صورت گرفت. البته بايد در نظر داشت كه كنترل آلودگي موتور ، باعث
بالا رفتن مصرف سوخت ميشود .
تلاش بسياري نيز درباره سوختهاي جايگزين
بنزين و گازوييل صورت گرفته ، كه از بين آنها مي توان به گاز طبيعي ،
متانول و اتانول اشاره كرد . هيدروژن ، بنزين و گازوييل مصنوعي حاصل از
سنگهاي نفتي و زغال سنگ ، نيز جايگزينهايي بلندمدت محسوب مي شوند .
بعد از گذشت بيش از يك قرن ، ممكن است به
نظر برسد كه موتورها به حداكثر توسعه خود رسيده اند ، ولي در عمل موتورها
همچنان به توان و بازده بالاتر و آلودگي كمتري مي رسند . استفاده در موارد
جديد باعث كاهش وزن ، قيمت و تلفات حرارتي شده است . |