فهرست مندرجات
چکيده 1
مقدمه 2
روش تحقيق 3
فصل اول: آشنايي با کشورهاي بلوک شرق
- تقسيم آلمان 7
- شورش ه 7
- ديوار برلين 8
- بهارپراگ 8
- از هم پاشي بلوک شوروي 8
فصل دوم:آشنايي با مسائل سياسي،اجتماعي و جغرافيايي لهستان
- راهنماي زبان لهستان 11
- وضعيت لهستان در جنگ جهاني اول 12
- هزينه هاي جنگ براي لهستان 20
- لهستان پس از جنگ جهاني دوم 21
فصل سوم:ويژگي هاي فرهنگي لهستان
- ادبيات لهستان 30
- موسيقي لهستان 32
- نقاشي لهستان 33
فصل چهارم:هنر پوستر درلهستان
- هنر پوستر از پيدايش تا اواسط 1970 35
- مکتب لهستان 39
- پوستر هاي سياسي لهستان 43
- پوستر هاي سينمايي لهستان 48
- پوستر هاي موسيقي لهستان 51
- پوسترهاي تئاتر لهستان 52
- پوسترهاي ورزشي لهستان 53
فصل پنجم:هنرمندان لهستان
- رومن سيسلويش 56
- يرژي چرنياوسکي 55
- استاسيسي اديگوسيوس 56
- وويچه فانگور 61
- ويکتور گورک 62
- ميچسلاو گوروسکي 63
- رومن کالاروس 64
-آندژي کليموفسکي 65
-يان لنيتز 66
- ميرسلاو آدامژيک 67
- اريک ليپينسکي 69
- يان موادژنيک 70
- يوزف مروشچاک 71
- رافائو اولبينسکي 72
- آندژي پاگوفسکي 73
- پوليان پالک 74
- وسيوا روشوس 75
- يان ساوک 76
- ويکتور سادوسکي 77
- فرانچشيک استاروويسکي 78
- والدمار اشويدژي 79
- هنريک توماشفسکي 80
- تادئوش ترپکوسکي 89
- ماچي اوربانيتس 90
- ويسلاو والکوسکي 91
- ميچسلاو واشيلوفسکي 92
- وويچه زامچنيک 93
- ميشل باتوري 94
- سباستين کوبيک 98
فصل ششم؛ بررسي پوسترهاي لهستان از لحاظ طبقه بندي
- نتيجه گيري داده ها
فصل هفتم؛ کارهاي عملي
- سيد مجيد انوري
- علي اصغر حسيني
چکيده
اين پايان نامه تحقيقي است درباره بررسي مفهوم در عناصر تصويري پوستر هاي مکتب لهستان با توجه به اين امر که کشور لهستان از نظر وسعت و جمعيت در بين کشورهاي منطقه، رتبه اول را دارد و همچنين به علت موقعيت جغرافيايي به قلب اروپاي شرقي معروف ميباشد، اين مسئله باعث شده است تا بيش از سايرکشورها تحت تاثير حوادث سياسي- اجتماعي روزگار خود باشد.
طبيعي است که اوضاع سياسي- اجتماعي هر کشور تاثير مستقيمي بر روي تمامي ابعاد جامعه ي خود دارد، در لهستان نيز شاهد هستيم که چگونه هنرمندان اين کشور تحت تاثير اتفاقات سياسي- اجتماعي محيط خود به خلق آثار هنري پرداخته اند.
نکته جالب توجه درباره ي اين هنرمندان اين است که آنها براي بيان عقايد خود و ارتباط برقرار کردن با مردم جامعه، پوستر را وسيله ي مناسب يافتند و به اين روش و با خلق پوستر هايي در زمينه هاي مختلف با مخاطبان ارتباط برقرار ميکردند. در اين رساله به بررسي عوامل موثر در به وجود آمدن مکتب پوستر لهستان و سپس عناصر هنري هنرمندان آن دوره به آن پرداخته اند، تجزيه و تحليل ميگردد.
مقدمه
چرا پوستر هاي لهستان تا اين حد متفاوت هستند؟
اين سوالي بود که پس از رفتن به نمايشگاه اديان توحيدي (1385) و ديدن آثار واسيلوفسکي در ذهنم شکل گرفت و بعد از اين نمايشگاه نيز بيشتر در اين مسئله ريز بين تر شديم و به بررسي پوستر ها و عناصر تصوير شکل گرفته از آنها پرداختيم. گويي اين پوستر ها با مخاطبان صحبت ميکنند و درد و رنج هاي زندگي بشري را با مخاطبان شريک ميشوند و چرا اين پوسترها اينقدر محزون و غم انگيزند؟
اين سوالات مقدمه اي شد که ببينيد که هنرمندان لهستاني چگونه از عناصر براي بيان مفاهيم استفاده ميکنند؟ فرض را بر اين مي گيريم که دليل شرايط خاص سياسي- اجتماعي حاکم بر کشور لهستان به خصوص در آن دوره هنرمندان به سبک خاصي براي بيان مطالب روي آوردند که بازتاب همه کاستي ها و رنج ها و اندو هاي موجود در جامعه بود.
آنها با تمثيل هايي برگرفته از فرهنگ و داستان هاي بومي خود با مردم حرف مي زدند و از آنها مي خواستند بر گفته هاي آنان تامل و تفکر کنند و دراين راستا از نقوش انساني بسيار فراوان استفاده کرده اند. بررسي مکتب لهستاني از نظر علمي ميتواند در شناخت ما به يکي از بزرگترين و موثر ترين مکاتب گرافيک جهان معاصر کمک شايان ذکري بنمايد.
شناخت اين هنرمندان و مکتب لهستان مي تواند تاثير بسزايي روي نسل حاضر گرافيک ايران و نسل آينده داشته باشد. مکتب لهستان همواره مورد توجه دانشگاه هاي معتبر هنري دنيا و اساتيد آنها قرار داشته است.
|