فهرست مطالب
پیشگفتار..........................................................................................................................................................4
روابط عمومی الکترونیک ............................................................................................................................6
مفهوم روابط عمومی الکترونیک.................................................................................................................7
روابط عمومی الکترونیک و مدل های ارتباطی.......................................................................................8
تفاوت های روابط عمومی الکترونیک و سنتی.......................................................................................9
ویژگی های روابط عمومی الکترونیک.....................................................................................................10
تحقق و اجرای واحد روابط عمومی الکترونیک....................................................................................11
روابط عمومی الکترونیک و مزیت های آن...........................................................................................13
محدودیت ها و مشکلات روابط عمومی الکترونیک...........................................................................14
وظایف روابط عمومی الکترونیک...........................................................................................................15
روابط عمومی الکترونیک یک الزام.......................................................................................................16
برنامه ریزی در روابط عمومی الکترونیک...........................................................................................19
روابط عمومی الکترونیک و سایت های اینترنتی..............................................................................21
مدیریت اطلاعات در روابط عمومی الکترونیک.................................................................................23
معماری اطلاعات در روابط عمومی الکترونیک.................................................................................30
نتیجه گیری.............................................................................................................................................33
منابع ........................................................................................................................................................
یخش هایی ازابتدای محصول:
روابط عمومي ديجيتال (Epublic relations)
با توسعه و پيشرفت در بخش فن آوري اطــلاعات و بوجود آمدن زمينه هاي مختلف در بخش ارتباطات مجازي، امروزه حداقل 55 ميليون نفر در بيش از 65 كشور جــــهان بوسيله سخت افزار مناسب به يك شبكه جهاني به نام اينترنت متصل هستند و فضاي بوجود آمده از اتصال اين افراد بــه هم انقلاب جديدي را در زمينه ارتباطات انساني و اطلاع رساني نوين بوجود آورده است. با پيدايش و حقيقت يافتن دهـــكده جهاني بحث تبديل اين دهكده به ذهنيت جهاني و جهاني شدن ذهن، هر روز ابعاد تازه اي به خود مي گيرد و حلقـه هاي واسط ارتباطات انساني نظير روابط عمومي ها در آستانه تحول جدي قرار گرفته و محيط هاي مجازي، همه موانعي كه انسان و فن آوري را از هم دور نگاه داشته اند از ميان برده است.
پيشرفت هاي شگرف در زمينه رشـــد فن آوري هـاي ارتباطي سبب شده است عده اي از دانشمندان دوره نوآوري هاي جديد را موج سومي بنامند كه همه ابـــعاد وجــــودي انسان را تحت تاثير قرار داده و در اوج اين موج، شبيه سازي يك گوسفند در سال 1997 و قرار دادن يك بافت مصـنوعي در بدن انسان و اتصال آن به كامپيوتر را از موارد مهم در تكامل تاريخي انسان قرار داده اند.
بايد پذيرفت با گسترش ارتباطات مجازي مــفاهيمي چـــون گفتگوهاي برخط،ارتباطات تلفني اينترنتي، تريبونهاي آزاد مجازي، گروههاي مختلف اينــــترنتي، وبلاگ هاي شخصي با هويت مجازي، نشريات الكترونيك و... جايگاه ويژه اي در علوم ارتباطات بدســـت آورده اند و اين گسترش تا آنجا پيش رفته است كه مي توان يك سالن كنفرانس مجازي را تصور كرد كه افراد شـركت كننده با پوشيدن لباس مخصوص و دستكش هايي از جنس داده (data) با يكديگر ارتباط مجازي برقرار مي كنـند و ديگر شركت كنندگان در اين اتاق تصاوير را بصورت تمام رخ و سه بعدي و بسيار نزديك به ظاهر واقعي آن مشاهـــــده مي نمايند. در اين اتاق مجازي مي توان قدم زد و روي تخته هاي مجازي يادداشت نوشت و بدين ترتيـــب، افـــراد در سراسر دنيا مي توانند به صورت مجازي با يكديگر ارتباط برقرار كنند و با هم همكاري داشته باشند.
همه اين موارد،اين موضـــوع را روشن مي سازد كه مجازي سازي و ورود به جهان مجازي براي انسان امروز و آينده در همه زمينه ها امري اجتنــــاب ناپذير است. پديد آمدن موجوداتي هوشمند مانند ”ناوباتس16“ مبتني بر شبكه هاي عصبي فعال و اتصال آنها به كامپيوتر هاي قدرتمند كوانــــتمي و ورود كامپيوتر هايي با عناصري نظير DNA گستره جديدتري است كه تفاوتهاي برخي ابعادانساني را با موجودات انســــان ســاخته هر روز كمتر مي سازد. اين موضوعات،سازمانهاي مجازي را در آينده به سازمانهايي عادي مبدل خواهد ساخت و بيـش از 600 مـيلـــــيون نـــفــري كه هم اكنون به پست الكترونيكي دسترسي دارند به شبكه هاي مجازي متصل خواهند شد.
در كنار همه اين پيشرفت ها در حوزه فن آوري اطلاعات، نوع ديگري از توسعه نيز صورت گــــرفته است كه از آن به عنوان ” انفجار محل كار “ ياد مي كنند. انفجار محل كار عنواني است كه براي جابجايي هاي انســـان و مـــاشــيـــن در بوروكراسي اداري و تغييرات مثبت در حوزه زمان و مكان در مورد اقدامات توليدي برگزيده شده است و در اين مفهوم مشخص نيست در آينده چه عناوين شغلي و كاري جديدي تعريف خواهد شد. با وجود اين تحولات مي توان گفت: سازگاري مديران سنتي و روابط عمومي هاي منفعل با دنياي جديد با مشكلات عديده اي مواجه خواهد شـد و در ايـــن ميان روابط عمومي هاي پويا و آگاه هستند كه مي توانند سازمان خود را را با فن آوري هاي جديد و تغييـرات مثبتي كه بايد ايجاد شود آشنا كنند و به درك واقعيت هاي جديد توسط رهبران سازمانها و كاركنان ساير واحد هـا كمك نمايند.
آينده ارتباطي بشر براي انجام وظايف و مسووليت هاي آن به شــدت به واقعيت هاي مـــــجازي وابستــه اسـت و روابط عمومي ها در تبيين مفهومي كه ” تكنو رايزني “ ناميده خواهد شد نقش اساسي خواهند داشت.
|