Ùهرست مندرجات
ÙØµÙ„ اول
کلیات پژوهش
1-1-مقدمه
1-2-بیان مسأله
1-3-اهمیت و ضرورت پژوهش
1-4-اهدا٠پژوهش
1-5-ÙØ±Ø¶ÛŒÙ‡Ù‡Ø§ÛŒ پژوهش
1-6-تعاری٠نظری Ùˆ عملیاتی Ù…ÙØ§Ù‡ÛŒÙ… Ùˆ واژگان
تعاری٠نظری:
تعاری٠عملیاتی:
ÙØµÙ„ دوم
مبانی نظری و پيشينه پژوهش
2-1-شادکامی (تعاری٠و Ù…ÙØ§Ù‡ÛŒÙ…)
2-2-شادکامی و مثبت اندیشی
2-3-شخصیت برون گرا و شادکامی
2-4-شادکامی Ùˆ موÙقیت
2-5-نظریههای شادکامی
2-6-عوامل مؤثر بر شادکامی
2-6-1-شناخت
2-6-2-شخصیت
2-6-3-عزت Ù†ÙØ³
2-6-4-اعتقادات مذهبی
2-6-5-سرمایه اجتماعی[1]
2-6-7-ÙØ¹Ø§Ù„یتهای اوقات ÙØ±Ø§ØºØª
2-6-8-وضعیت اقتصادی
2-6-9-سلامت
2-6-10-جنسیت
2-7-موانع شادکامی
2-8-پیشینه شادکامی
2-9-جاده شادکامی
جزء هیجانی:
جزء اجتماعی:
2-10-سبکهای مقابلهای (تعاری٠و کاربرد)
انواع مقابلههاي كارآمد
مقابله متمركز بر مسئله
مقابله ÙØ¹Ø§Ù„:
مقابله مبتني بر برنامهريزي:
مقابله بردبارانه:
مقابله جستجوي ØÙ…ايت اجتماعي كارآمد:
مقابله متمركز بر هيجان
مقابله مبتني بر جستجوي ØÙ…ايت عاطÙÙŠ:
مقابله مبتني بر ØªÙØ³ÙŠØ± مجدد مثبت
مقابله مبتني بر مذهب:
مقابله مبتني بر پذيرش:
مقابلههاي ناكارآمد Ùˆ غيرمÙيد
پرداختن به Ø§ØØ³Ø§Ø³Ø§Øª دردناك از طريق تÙكر آرزومندانه:
Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از دارو براي ÙØ±Ø§Ø± از رنج:
تÙكر منÙÙŠ:
Ø±ÙØªØ§Ø±Ù‡Ø§ÙŠ ØªÙƒØ§Ù†Ø´ÙŠ:
عدم درگيري ذهني Ùˆ Ø±ÙØªØ§Ø±ÙŠ:
مقابله به صورت انكار
2-11-مروری بر پژوهشهای انجام شده
ÙØµÙ„ سوم
روش پژوهش
3-1-مقدمه:
3-2-روش پژوهش:
3-3-جامعه آماری و نمونه مورد پژوهش:
جامعه آماری:
نمونهآماری:
3-4-ابزار اندازهگیری پژوهش:
پرسشنامه شادكامي آكسÙورد:
روایی و پایایی:
روایی:
پایایی:
3-5-روش تجزیه Ùˆ تØÙ„یل دادهها:
ÙØµÙ„ چهارم
تجزیه Ùˆ تØÙ„یل دادهها
4-1-مقدمه
4-2-بررسی ÙØ±Ø¶ÛŒÙ‡Ù‡Ø§ÛŒ پژوهش
ÙØ±Ø¶ÛŒÙ‡ اول پژوهش:
جدول شماره (1): آزمون تØÙ„یل واریانس یکراهه برای بررسی شادکامی بر ØØ³Ø¨ رشته ØªØØµÛŒÙ„ÛŒ
جدول (1-1) آزمون تعقیبی توکی برای بررسی شادکامی بر ØØ³Ø¨ رشته ØªØØµÛŒÙ„ÛŒ
جدول شماره (1-2)ØŒ ترتیب میانگین شادکامی بر ØØ³Ø¨ رشته ØªØØµÛŒÙ„ÛŒ
ÙØ±Ø¶ÛŒÙ‡ دوم پژوهش
جدول شماره (2)ØŒ ميانگين Ùˆ Ø§Ù†ØØ±Ø§Ù معيار سبکهای مقابلهای بر ØØ³Ø¨ رشته ØªØØµÛŒÙ„ÛŒ
ÙØµÙ„ پنجم
Ø¨ØØ« Ùˆ نتیجهگیری
5-1-مقدمه:
5-2-Ø¨ØØ« Ùˆ نتیجهگیری:
5-3-پیشنهادات
5-4-Ù…ØØ¯ÙˆØ¯ÛŒØªÙ‡Ø§
منابع
منابع خارجی
پیوست
پرسشنامه
پرسشنامه الÙ: پرسشنامه شادکامی
پرسشنامه ب: پرسشنامه سبک های مقابلهای
Ùهرست جداول
جدول (1): آزمون تØÙ„یل واریانس یکراهه برای بررسی شادکامی بر ØØ³Ø¨ رشته ØªØØµÛŒÙ„ÛŒ................57
جدول (1-1): آزمون تعقیبی توکی برای بررسی شادکامی بر ØØ³Ø¨ رشته ØªØØµÛŒÙ„ÛŒ.................58
جدول(1-2-): ترتیب میانگین شادکامی بر ØØ³Ø¨ رشته ØªØØµÛŒÙ„ÛŒ.....................59
جدول (2): ميانگين Ùˆ Ø§Ù†ØØ±Ø§Ù معيار سبکهای مقابلهای بر ØØ³Ø¨ رشته ØªØØµÛŒÙ„ÛŒ..............59
بخش هایی از پایان نامه "بررسی مقایسه شادکامی و سبکهای مقابلهای در دانشجویان دانشگاه پیام نور رابر"
چکیده:
شادماني Ùˆ نشاط به عنوان يكي از مهمترين نيازهاي رواني، نه تنها تأثيرات عمدهاي بر شكلگيري شخصيت Ùˆ زندگي انسان دارد، بلكه اهميّت زيادي در سلامت رواني Ùˆ مقابله با مشكلات دنياي امروز دارد. هد٠از مطالعه ØØ§Ø¶Ø± ارزیابی Ùˆ مقایسه شادکامی Ùˆ سبک های مقابلهای در بین دانشجویان رشته علوم تربیتی Ùˆ روانشناسی Ùˆ سایر رشتهها در دانشگاه پیام نور رابر میباشد. روش پژوهش توصیÙÛŒ است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور رابر تشکیل داده است Ùˆ نمونه برابر با 150 Ù†ÙØ± Ù…ÛŒ باشد. در این پژوهش برای جمعآوری دادهها از دو پرسشنامه شادکامی آکسÙورد Ùˆ سبکهای مقابلهای اندلر Ùˆ پارکر (1990) Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ گردیده است. برای تجزیه Ùˆ تØÙ„یل اطلاعات پژوهش ØØ§Ø¶Ø± از آمار توصیÙÛŒ Ùˆ استنباطی Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ شد. در Ø³Ø·Ø ØªÙˆØµÛŒÙÛŒ شاخصهایی چون میانگین Ùˆ Ø§Ù†ØØ±Ø§Ù استاندارد Ùˆ در Ø³Ø·Ø Ø§Ø³ØªÙ†Ø¨Ø§Ø·ÛŒ نیز از آزمون آنالیز واریانس یک طرÙÙ‡ برای مقایسه میانگین برای گروهها Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ شد. نتايج ØØ§ØµÙ„ از تØÙ„يل دادههاي اين پژوهش نشان ميدهد وضعيت نشاط Ùˆ شادي دانشجويان سه رشته ØªØØµÛŒÙ„ÛŒ علوم تربیتی، روانشناسی Ùˆ سایر رشتهها در ØØ¯ مطلوب قرار دارد. بین دانشجویان علوم تربیتی Ùˆ روانشناسی با ØªÙØ§ÙˆØª میانگین 32/1 در Ø³Ø·Ø Ù…Ø¹Ù†Ø§Ø¯Ø§Ø±ÛŒ 066/0 ØªÙØ§ÙˆØª معناداری مشاهده نشد. اما ØªÙØ§ÙˆØª میانگین دانشجویان علوم تربیتی با سایر رشتهها 98/3 در Ø³Ø·Ø 0001/0 Ùˆ دانشجویان روانشناسی با سایر رشتهها با ØªÙØ§ÙˆØª میانگین 30/5 در Ø³Ø·Ø Ù…Ø¹Ù†Ø§Ø¯Ø§Ø±ÛŒ 0001/0 را نشان میدهند Ú©Ù‡ ÙØ±Ø¶ ØªÙØ§ÙˆØª شادکامی این دو گروه را تأیید میکند. همچنین نتایج در این پژوهش ØØ§Ú©ÛŒ از بالاترین Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از سبکهای مقابلهای در دانشجویان سایر رشتههاست. اما به Ù„ØØ§Ø¸ آماری نمیتوان بیان داشت Ú©Ù‡ دانشجویان گروههای Ù…Ø®ØªÙ„Ù ØªØØµÛŒÙ„ی، در Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از سبکهای مقابلهای ØªÙØ§ÙˆØª معناداری ندارند.
واژگان کلیدی: شادکامی، سبکهای مقابلهای، دانشجویان
1-1-مقدمه
دیوید مایرز[1](1995)ØŒ نویسنده کتاب به دنبال شادکامی؛ Ú†Ù‡ کسی شاد است Ùˆ چرا «Ø´Ø§Ø¯Ú©Ø§Ù…ÛŒ[2] را چنین تعری٠می کند ØØ³ خوشی؛ Ø§ØØ³Ø§Ø³ اینکه زندگی درکل، به خوبی Ùˆ خوشی ادامه مییابد. او Ù…ÛŒ نویسد Ú©Ù‡ این Ø§ØØ³Ø§Ø³ از طریق رسیدن به چیزهای خیلی زیاد Ùˆ برجسته به دست نمیآید؛ بلکه، لذتهای Ú©ÙˆÚ†Ú©ØŒ بیشتر Ù…ÛŒ توانند ما را شادمان سازند مطالعات Ùˆ پژوهشهای روانشناسان در سال های اخیر، نشان میدهد Ú©Ù‡ اگر مردم، عوامل شادکامی نسبتاً پایدار (مانند همسر یا دوستانی مهربان Ùˆ ØÙ…ایت کننده، شغلی سالم Ùˆ سازنده، برنامه ØªÙØ±ÛŒØÛŒ لذت بخش Ùˆ منظم) را با شادیهای Ú©ÙˆÚ†Ú© Ùˆ گذرا ( نظیر Ú¯Ø±ÙØªÙ† نمره خوب یا تشویق کاری، Ø±ÙØªÙ† به گردش یا Ù…Ø³Ø§ÙØ±ØªÛŒ کوتاه مدت) بیامیزند، به بالاترین درجه شادکامی نائل میشوند. مدتهاست Ú©Ù‡ ثابت شده خوشبختی به پول Ùˆ امکانات زیاد، موقعیت اجتماعی بالا، زن یا مرد بودن، از نژاد خاص بودن، برخورداری از چهره زیبا Ùˆ ... بستگی ندارد؛ چرا Ú©Ù‡ اگر نگوییم بسیاری از دارندگان عوامل یاد شده، دارای Ú¯Ø±ÙØªØ§Ø±ÛŒÙ‡Ø§ Ùˆ رنجهای ÙØ±Ø§ÙˆØ§Ù†ØªØ±ÛŒ از مردم عادی هستند، میتوان Ú¯ÙØª Ú©Ù‡ از نظر شادی پایدار Ùˆ درونی، امتیازی بر دیگران ندارند. Ø´Ú©ÛŒ نیست Ú©Ù‡ همگی ما به طور ÙØ·Ø±ÛŒØŒ در جستجوی ØØ§Ù„ات مطلوب Ùˆ خوشایند هستیم. ØµÙØ§ØªÛŒ چون شادی Ùˆ غم، شجاعت Ùˆ ترس، اعتماد به Ù†ÙØ³ Ùˆ خودکم بینی Ùˆ... ریشه در Ø§ØØ³Ø§Ø³Ø§Øª انسانها دارند. Ø§ØØ³Ø§Ø³Ø§Øª نیز در جای خود، شخصیت Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ را Ø´Ú©Ù„ میدهند؛ چرا Ú©Ù‡ این Ø§ØØ³Ø§Ø³Ø§ØªØŒ Ù…ØØ±Ù‘Ú©ÛŒ برای تعامل ما با Ù…ØÛŒØ· پیرامونمان هستند Ú©Ù‡ اگر از تعادل مناسبی برخوردار باشند، سبب تصمیمگیری های درست Ùˆ منطقی در مشکلات زندگی میشوند Ùˆ موÙّقیت را در انجام شدن کارها به دنبال خواهند داشت.
Ù…Ùهوم مقابله[3] از دهههای گذشته به طور رسمی در ØÙˆØ²Ù‡ روانشناسی Ù…Ø·Ø±Ø Ø´Ø¯Ù‡ است. Ùˆ Ø·ÛŒ سال های اخیر مطالعات زیادی در خصوص ÙØ±Ø§ÛŒÙ†Ø¯ مقابله Ùˆ انواع سبک های مقابلهای انجام شده است. پژوهشهای اخیر نشان دادهاند Ú©Ù‡ نوع راهبرد مقابلهای مورد Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ ÙØ±Ø¯ نه تنها سلامت روانی، بلکه بهزیستی جسمانی ÙˆÛŒ را نیز ØªØØª تأثیر قرار میدهد (پکنهام، 2001Ø› ایرلند Ùˆ همکاران، 2005Ø› زیدنر Ùˆ اندلر، 1997). سبکهای مقابله به Ø±ÙØªØ§Ø±Ù‡Ø§ÛŒÛŒ میگویند Ú©Ù‡ شخص در پاسخ به عامل استرسزا از خود بروز میدهد Ùˆ ممکن است ذهنی باشد یا عینی. مثلاً پیرلین Ùˆ اسکولر (1978) بیان کردهاند Ú©Ù‡ مقابله عبارت از هر گونه پاسخی است Ú©Ù‡ در برابر ناملایمات زندگی داده میشود Ùˆ از Ù†Ø§Ø±Ø§ØØªÛŒ عاطÙÛŒ جلوگیری میکند یا ÙØ±Ø¯ را از آن مصون Ù…ÛŒ دارد، یا بر آن چیره میگرداند (Ù…ØÙ…دی، 1386). بنابراین با توجه به مطالب Ùوق، پژوهش ØØ§Ø¶Ø± به مقایسه شادمانی Ùˆ سبکهای مقابلهای بین دانشجویان رشته روانشناسی Ùˆ علوم تربیتی Ùˆ سایر رشتهها میپردازد.
1-2-بیان مسأله
شادکامی، شامل ارزشیابیهای شناختی Ùˆ عاطÙÛŒ است Ú©Ù‡ Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ از خود Ùˆ زندگیشان به عمل Ù…ÛŒ آورند، از جمله عوامل مؤثر بر شادکامی، سبکهای مقابلهای کارآمد است. شادکامی Ú©Ù‡ هد٠مشترک انسانهاست Ùˆ همه در تلاش برای رسیدن به آن میباشد (باس[4]ØŒ 2000)ØŒ ارزشیابی Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ از خود Ùˆ زندگیشان است. این ارزشیابیها ممکن است جنبه شناختی داشته باشد مانند قضاوتهای Ú©Ù‡ در مورد خشنودی از زندگی صورت میگیرد Ùˆ یا جنبه عاطÙÛŒ Ú©Ù‡ شامل خلق Ùˆ هیجاناتی است Ú©Ù‡ در واکنش به رویدادهای زندگی ظاهر Ù…ÛŒ شود. بنابراین شادکامی از چند جزء تشکیل ÛŒØ§ÙØªÙ‡ Ú©Ù‡ عبارت است از خشنودی از زندگی، خلق Ùˆ هیجانات مثبت Ùˆ خوشایند Ùˆ نبود خلق Ùˆ هیجانات منÙÛŒ (داینر[5] Ùˆ همکاران؛1997).
مالرب با Ø·Ø±Ø Ø§ÛŒÙ† پرسش Ú©Ù‡ آیا راهی وجود دارد Ú©Ù‡ بÙهمیم چگونه بهترین، بیشترین Ùˆ پایدارترین شادکامی به دست میآید؟ شادکامی معنوی را یگانه شادکامی میداند Ú©Ù‡ درهمه شرایط پابرجا Ùˆ زوال ناپذیر است. از نظر ÙˆÛŒ این Ø§ØØ³Ø§Ø³ شادکامی با سختیها Ùˆ ÙØ´Ø§Ø±Ù‡Ø§ÛŒ روانی زندگی، همزیستی مطلوبی دارد (مالرب[6]ØŒ 1990ØŒ ترجمه توکلی، 1379).
سبک مقابله با آن در دوره نوجوانی Ú©Ù‡ به دوره عبور از کودکی به بزرگسالی Ùˆ مقابله با چالشهای آن تعری٠شده Ùˆ ارتباط آن با سلامت روانی از اهمیت خاصی برخوردار است (لاهمان Ùˆ جارویس[7]ØŒ 2000). روان شناسی سلامت اهمیت زیادی برای نقش سبکهای مقابلهای در چگونگی سلامت جسمانی Ùˆ روانی قائل شده Ùˆ به اعتقاد شوارزور[8] Ùˆ چان به نقل از سامرÙیلد Ùˆ مککرا[9](2000)ØŒ سبکهای مقابله گستردهترین موضوع مطالعاتی در روانشناسی معاصر Ùˆ یکی از مهمترین عوامل روانی- اجتماعی است Ú©Ù‡ رابط بین ÙØ´Ø§Ø± روانی Ùˆ بیماری میباشد.
|