فهرست مندرجات
فهرست مطالب أ
فهرست جدولها ه
فهرست شکلها و
فهرست نمودارها ح
فهرست علایم و نشانهها ط
فصل ۱- مقدمه ۱
۱-۱- مقدمه….. ۲
۱-۲- تعریف مساله و سوالهای اصلی تحقیق ۲
۱-۳- سابقه و ضرورت انجام تحقیق ۵
۱-۳-۱- سوابق تحقیق ۵
۱-۳-۲- ضرورت انجام تحقیق ۸
۱-۴- فرضیهها ۱۰
۱-۵- هدف و روش تحقیق ۱۰
۱-۶- چه کاربردی از انجام این تحقیق متصور است؟ ۱۱
۱-۷- نوآوری………. ۱۲
۱-۸- روش انجام تحقیق ۱۲
۱-۹- روش و ابزار گردآوری اطلاعات ۱۲
۱-۱۰- ساختار پایاننامه ۱۳
فصل ۲- ادبیات تحقیق ۱۴
۲-۱- مقدمه……. ۱۵
۲-۲- بحران نرمافزار ۱۵
۲-۳- مهندسی نرمافزار ۱۶
۲-۳-۱- ویژگیهای مهندسی نرمافزار ۱۷
۲-۳-۲- اهداف مهندسی نرمافزار ۱۷
۲-۳-۳- اهمیت جایگاه مهندسی نرمافزار در سیستمهای نرمافزاری ۱۸
۲-۴- متدولوژی ۱۸
۲-۴-۱- تعریف متدولوژی ۱۹
۲-۴-۲- ویژگیهای یک متدولوژی مطلوب: ۱۹
۲-۴-۳- متدولوژی و متدهای برای تولید نرمافزار ۲۰
۲-۵- فرایند……. ۲۱
۲-۶- چرخه حیات نرمافزار ۲۲
۲-۷- چرخه حیات خدمات ۲۳
فصل ۳- استانداردهای مهندسی نرمافزار ۲۴
۳-۱- مقدمه……. ۲۵
۳-۲- استانداردهای مهندسی نرمافزار ۲۵
۳-۲-۱- تعریف استاندارد ۲۵
۳-۲-۲- اهمیت استانداردها ۲۶
۳-۲-۳- استانداردهای مرجع جهانی ۲۶
۳-۲-۳-۱- معرفی IEEE…………. 26
۳-۲-۴- معرفی ISO/IEC 27
۳-۳- استاندارد ISO/IEC 12207 28
۳-۳-۱- فرایند چرخه حیات نرمافزار ISO/IEC 12207 29
۳-۴- استاندارد ITIL 46
۳-۵- چرخه حیات خدمات ITIL 47
۳-۵-۱- استراتژی خدمات ۴۸
۳-۵-۱-۱- فرایندها……………………….. ۴۹
۳-۵-۱-۲- فعالیتها………………….. ۵۰
۳-۵-۲- طراحی خدمات ۵۰
۳-۵-۲-۱- فرایندها……………………. ۵۱
۳-۵-۲-۲- فعالیتها…………………. ۵۳
۳-۵-۳- انتقال خدمات ۵۳
۳-۵-۳-۱- فرایندها……………………….. ۵۴
۳-۵-۳-۲- فعالیتها………………………….. ۵۵
۳-۵-۴- اجرای خدمات ۵۵
۳-۵-۴-۱- فرایندها……………….. ۵۵
۳-۵-۴-۲- فعالیتها……………………… ۵۶
۳-۵-۵- بهبود مستمر خدمات ۵۶
۳-۵-۵-۱- فرایندها………………….. ۵۶
۳-۵-۵-۲- فعالیتها………………………. ۵۷
۳-۶- خلاصه فصل ۵۷
فصل ۴- الگوی پیشنهادی ۵۹
۴-۱- مقدمه ۶۰
۴-۲- رویکرد ایده پیشنهادی ۶۱
۴-۲-۱- فاز اول: دستهبندی فرایند استاندارد ISO/IEC 12207 63
۴-۲-۲- فاز دوم: تعیین ورودی و خروجی فعالیتهای استاندارد ISO/IEC 12207 64
۴-۲-۳- فاز سوم: انجام عملیات نگاشت ۷۰
۴-۲-۳-۱- نگاشت بین فرایند تولید نرمافزار و فازهای ITIL 70
۴-۲-۳-۲- نگاشت بین فرایند ISO/IEC 12207 و فرایند ITIL 72
۴-۳- بررسی روش پیشنهادی ۷۶
۴-۴- خلاصه فصل ۷۷
فصل ۵- ارزیابی و آزمایش روش پیشنهادی ۷۹
۵-۱- مقدمه………… ۸۰
۵-۲- مطالعه موردی ۸۰
۵-۲-۱- دامنه مطالعه موردی ۸۰
۵-۲-۲- فاز اول بدون استفاده از استاندارد چرخه حیات نرمافزار ۸۰
۵-۲-۳- فاز دوم استفاده از استاندارد چرخه حیات نرمافزار ۸۱
۵-۲-۴- فاز سوم استفاده از استاندارد چرخه حیات نرمافزار و خدمات ۸۳
۵-۳- بررسی و تحلیل بر اساس پیادهسازی سه فاز ۸۶
۵-۴- نتیجهگیری ۸۸
فصل ۶- نتیجهگیری و پیشنهادها ۸۹
۶-۱- مقدمه…………… ۹۰
۶-۲- محدودیتها ۹۰
۶-۳- یافتههای تحقیق ۹۱
۶-۴- پیشنهادها ۹۲
مراجع………………. ۹۴
واژهنامه فارسی به انگلیسی ۹۷
واژهنامه انگلیسی به فارسی ۱۰۱
پیوست فنی ۱ ………………………..۱۰۵
پیوست فنی ..۲ ۱۲۱
فهرست جدولها
عنوان صفحه
جدول ۱‑۱: ارزیابی وضعیت پروژههای نرمافزاری در سالهای گوناگون ۷
جدول ۴‑۱: فعالیت و وظایف فرایند توافق ۶۶
جدول ۴‑۲: نگاشت بین فرایند ITIL و فرایندهای ISO/IEC 12207 73
جدول ۴‑۳: مزایا روش پیشنهادی ۷۶
جدول ۵‑۱: فعالیتها و وظایف فرایند طراحی بر مبنای استاندارد ISO/IEC 12207 81
جدول ۵‑۲: پارامترهای مدیریت زمان، هزینه، کیفیت و ارتباطات ۸۸
جدول ۶‑۱: فعالیتها و وظایف فرایند پروژه ۱۰۶
جدول ۶‑۲: فعالیتها و وظایف فرایند فنی و تکنیکال ۱۱۲
فهرست شکلها
شکل ۱‑۱: استاندارد پیشنهادی برای تولید و توسعه نرمافزار ۵
شکل ۱‑۲: ارتباط فرایند ISO/IEC 12207 و ITIL 11
شکل ۳‑۱: چرخه حیات نرمافزار ۳۰
شکل ۳‑۲: wbs و فعالیتهای فرایند توافق ۳۲
شکل ۳‑۳: WBS و فعالیتهای فرایند توانمندسازی پروژههای سازمانی ۳۴
شکل ۳‑۴: WB و فعالیتهای فرایند پروژه ۳۷
شکل ۳‑۵: WBS و فعالیتهای فرایند فنی و تکنیکال ۴۰
شکل ۳‑۶: WBS و فعالیتهای فرایند پیادهسازی نرمافزار ۴۱
شکل ۳‑۷: WBS و فعالیتهای فرایند پشتیبانی نرمافزار ۴۴
شکل ۳‑۸: WBS و فعالیتهای فرایند استفاده مجدد نرمافزار ۴۵
شکل ۳‑۹: چرخه حیات خدمات ITIL 47
شکل ۳‑۱۰: فرایند چرخه حیات ITIL 48
شکل ۴‑۱: شمای انتزاعی چارچوب پیشنهادی ۶۰
شکل ۴‑۲: فازهای ایده پیشنهادی ۶۱
شکل ۴‑۳: شمایی از فرایندهای ISO/IEC و ITIL 62
شکل ۴‑۴: مدل فرایند تولید نرمافزار ۶۳
شکل ۴‑۵: توالی منظم فرایندهای ISO/IEC 12207 64
شکل ۴‑۶: نگاشت بین فازهای ITIL و فرایند تولید نرمافزار ۷۲
شکل ۴‑۷: نگاشت بین فرایند ITIL و ISO/IEC 12207 73
شکل ۶‑۱: صفحه ورود به سامانه ۱۲۲
شکل ۶‑۲:صفحه اصلی سامانه ۱۲۲
شکل ۶‑۳: تعریف تیکت ۱۲۳
شکل ۶‑۴: پیگیری تیکت ۱۲۳
شکل ۶‑۵: گزارشات پروژه ۱۲۴
شکل ۶‑۶: صفحه اطلاع رسانی اخبار پروژه ۱۲۴
شکل ۶‑۷: پایگاه دانش سامانه ۱۲۵
فهرست علایم و نشانهها
عنوان علامت اختصاری
کتابخانه زیر ساخت فناوری اطلاعات |
Information Technology and Infrastructure Library |
ITIL |
فناوری اطلاعات |
Information Technology |
IT |
مدیریت سرویس فناوری اطلاعات |
IT service management |
ITSM |
سازمان بینالمللی استاندارد |
International Organization for Standardization |
ISO |
کمسیون بینالمللی الکترونیک |
International Electro technical Commission |
IEC |
دفتر بازرگانی دولت |
Office of Government Commerce |
OGC |
مدیریت امنیت اطلاعات |
Information security management system |
ISMS |
توسعه نرمافزارهای جهانی |
Global Software Development |
GCD |
بهبود فرایند نرمافزار |
software process improvement |
SPI |
مهندسی نرمافزار |
Software engineering |
SE |
مدیریت امنیت اطلاعات |
Information security management system |
ISMS |
کمیته فنی الحاقی |
joint Technical Committee |
JTC |
چرخه حیات نرمافزار |
software lifecycle processes |
SLPs |
فرایندهای نرمافزاری خاص |
software specific processes |
SSPs |
فرایندهای محتوا سیستم |
system context processes |
SCPs |
بهبود مستمر خدمات |
Continual Service Improvement |
CSI |
توافقنامه سطح خدمات |
Service Level Agreement |
SLA |
توافقنامه سطح عملیات |
Operation Level Agreement |
OLA |
چکیده
شرکتهای نرمافزاری به صورت تخصصیتر در حوزههای گوناگون (مثلاً برخی از شرکتها به طراحی، تحلیل، جمعآوری نیازمندیها، تست نرمافزار و …) به تولید و توسعه محصولات نرمافزاری میپردازند و همچنین توسعه نرمافزارهای برون سپاری و نرمافزارهای جهانی مطرح میشود که مستلزم استفاده از روشها و استانداردها برای کنترل و مدیریت بین فرایندها تولید و توسعه نرمافزار میباشد. عدم یکپارچگی بین فرایندهای مهندسی نرمافزار و ذینفعان (به عنوان مثال، سازمان و یا IT) باعث ناکارآمدی گسترده در فرایندهای عملیاتی نرمافزار میشود. همچنین عوامل تأثیرگذار متعددی در چرخه حیات نرمافزار وجود دارد که کار برنامهریزی و اجرای نرمافزار را دشوار میسازد. به تازگی، اقتصاد و نیروهای بازار، پیچیدگیهای عملیاتی جدیدی را به چرخه حیات نرمافزار افزوده است. بدین منظور سازمانها به چارچوب صریح بر اساس اصول مدیریتی فرایند گرا نیاز دارند، برای کنترل چرخه حیات نرمافزار، استانداردISO/IEC 12207 و برای مدیریت قانونمند و ارائه یک زبان و چرخه حیات خدمات کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات (ITIL) پیشنهاد میشود.
استانداردISO/IEC 12207 استاندارد چرخه حیات نرمافزار است که این استاندارد نه تنها به ارائه چارچوبی برای اجرای روشی موثر برای تولید و توسعه نرمافزار میپردازد، بلکه میتوان اطمینان حاصل نمود که اهداف سازمان به درستی تحقق مییابد و این استاندارد بینالمللی شامل فرایندها، فعالیتها و وظایف در طول چرخه حیات نرمافزار میباشد. همچنین استفاده از ITIL در تولید محصولات نرمافزاری موجب سادهسازی، سازماندهی و مدیریت فرایندها، ایجاد زبان مشترک و تحویل کارآمدتر میشود که از طریق کاهش هزینهها و افزایش کیفیت صورت میگیرد. به طور کلیITIL یک چارچوب گستردهای برای کنترل و مدیریت فرایندISO/IEC 12207 میباشد و به تنهایی ITIL فاقد فرایند دقیق برای مدیریت چرخه حیات نرمافزار است.
در این پایان نامه با توجه به اهمیت وجود استانداردهای نرم افزار و فرایندهای چرخه حیات نرمافزار، استاندارد بینالمللی ISO/IEC 12207 و فرایند چرخه حیات خدمات ITIL استفاده شده است.
Abstract
software companies becoming more specialized on various scopes (e.g. some companies to design, analysis, requirements gathering, software testing, etc.) to develop and produce their software products. In other aspects, outsourcing software development and global software development (GCD) has extended, which requires the use of methods and standards for the management and control of software development processes. Lack of integration between process of software engineering and stockholders cause widespread inefficiencies in software operational processes.There are several factors that can impact the software life cycle that make difficult planning and operating processes. Recently, economic strategies and market forces have added new complexities to software life cycle. So, organizations need an explicit framework based on process management principles. in order to control the software life cycle, ISO/IEC 12207 and in order to manage and Provide the same language and syntax, IT Infrastructure Library (ITIL) are recommended.
The standard ISO/IEC 12207 is software life cycle standard that not only provides a framework for executable effective method for production and development software, but also can ensure that organizational goals are realized properly and this International Standard contains processes, activities and tasks during the software life cycle.The use of ITIL in the production of software products leads simplification, Organization and process management, and establishment of common language through reduction of costs and increase of quality. In general, ITIL is a broad framework for the control and management IEC/ISO 12207 processes and this framework suffers from the lack of accurate process for management of software life cycle singly.
This Researchto considering the importance of software standardsand software life cycle processes, are used standard ISO 12207 and ITIL service lifecycle process. Therefore, methods and models in accordance with the standards that can be invoked from production and development software were considered.
|