فهرست
مندرجات
مقدمه1
اهميت و ضرورت مطالعه در
مورد رابطه بين3
هوش
هيجاني و شادكامي و موفقيت تحصيلي
اهداف
اين مقاله4
تعاريف عملياتي واژه ها و اصطلاحات4
تاثير هوش هيجاني بر شادكامي و موفقيت افراد 6
بررسي تاثيرهوش هيجاني و
روابط مناسب مدير در مدرسه و اثر آن بر طراوت وشادابي دانش آموزان و معلمان
7
راه كارهاي مناسب جهت
ايجاد و حفظ طراوت و شادابي در بين 9
كاركنان و معلمان و دانش آموزان به وسيله مديريت
مدرسه
بررسي تاثيرهوش هيجاني و روابط مناسب معلم 10
بر طراوت و شادابي دانش آموزان
بررسي تاثير جو سازماني در مدرسه11
بر طراوت و شادابي دانش آموزان و معلمان
نتيجه گيري14
فهرست منابع و مآخذ20
چكيده
آموزش و پرورش هر جامعه اي نقشي حياتي در استقلال فرهنگي ، سياسي ، اقتصادي
كشور و نيز تربيت و تامين نيروي انساني دارد. بديهي است آموزش و پرورش
زماني مي تواند مؤثر و مفيد واقع شود كه از كيفيت بالايي برخوردار باشد .
امروزه همه كشورهاي جهان آگاهانه كوشش دارند كه سطح دانش و تخصص و ميزان
مهارت نيروي انساني خود را بالا ببرند . براي اجراي اين منظور نظام آموزشي
خود را به خدمت گرفته اند . بديهي است هر كشور كه داراي آموزش و پرورش با
كيفيت بالاتر و مطلوب تر باشد ، موفق تر از ديگران خواهد بود .
درسالهاي اخير وجود شادي و نشاط و شادكامي در دانش آموزان و در مدرسه به
عنوان يكي از عوامل مؤثر در پيشرفت تحصيلي و بالا رفتن كيفيت نظام آموزش و
پرورش شناخته شده است .براين اساس ايجاد و حفظ طراوت و شادابي در مدارس و
نظام آموزشي كشور امري حياتي است زيرا كه تعادل رواني و عاطفي بدين طريق
ايجاد مي شود و جايي كه عشق و علاقه، محبت و احترام متقابل، امنيت و تعلق
گروهي باشد افراد با آرامش خاطر به فعاليت و گفت و شنود و يادگيري اقدام
خواهند كرد و براي ايجاد اين وضع بايد به هوش هيجاني( EQ) توجه نمود . زيرا
در اين زمان نظريه هاي سنتي مربوط به هوش و پيشرفت دچار تغيير و تحول شده
اند . نگرش جديد در ارتباط با هوش و پيشرفت اين پيام را دارد كه هوش
هيجاني نسبت به ( IQ ) پيش بيني كننده مطمئن تري براي موفقيت فرد در زندگي
فردي و محيط كار مي باشد .همچنين هوش شناختي به تنهايي نمي تواند تضمين
كافي براي كسب سلامت ، رضايت ، شادي و شادكامي در زندگي افراد باشد .
پيشكسوتان نظريه هوش هيجاني جان ماير((John Mayer و پيتر سالوي (Peter
Salovey) و بعد از آن دانيل گلمن (Daniel Golman) بعد از سالها مطالعه و
تحقيق نظريه هوش هيجاني را معرفي كرده اند و به اهميت تاثير آن بر شادكامي
و موفقيت افراد بارها تاكيد كردند.
دانش آموزان به مرور تحت تاثير هوش هيجانيو شادكامي ، رويكرد خاصي نسبت به
زندگي و نگرش خاصي نسبت به تحصيل و يادگيري پيدا مي كنند .
بديهي است شناخت چگونگي ارتباط و تاثير هر يك از مؤلفه هاي نظام آموزش و
پرورش از جمله :
· مدير و چگونگي روابط اوبا كاركنان و معلمان و دانش اموزا ن ،
· ويژگي هاي معلم در تعامل با دانش اموزا ن،
· جو سازماني حاكم بر مدرسه و تاثير آنها در ايجاد و حفظ طراوت
ونشاط و شادي و شادكامي در مدرسه و در نتيجه پيشرفت تحصيلي و بالا رفتن
كيفيت عملكرد آموزشي ، مي تواند مارادر جهت بالا بردن كيفيت آموزش و پرورش
ياري دهد .
|