فهرست مطالب
عنوان
ديباچه
1. نشانه
1-1. الف- نشانههاي تصويري
1-2. ب- نشانههاي نوشتاري
2. اوراق اداري
2-1. الف- سربرگ
2-2. ب- كارت ويزيت
2-3. پ- پاكت نامه
3. بروشور
3-1. الف- بروشورهاي لتي
3-2. ب- بروشورهاي فرمي
3-3. پ- بروشورهاي اسليپ كيس
4. طرح جلد كتاب
5. پوستر
5-1. الف- پوسترهاي فرهنگي
5-2. ب- پوسترهاي سينمايي
5-3. پ- پوسترهاي سياسي
5-4. ت- پوسترهاي تجاري
منابع و مآخذ
بخش هایی ازابتدای محصول:
ديباچه
نبود منابع مكتوب به زبان فارسي در زمينه بخشهاي عمدهاي از فعاليتهاي گرافيك همواره يكي از چالشهاي پيش روي اين هنر و از جمله موانع رشد اصولي و علمي آن در ميان علاقهمندان بوده است. اگر چه گرافيك در چنددهه اخير جايگاهي شايسته در ساختار دانشگاهي كشور يافته و شناخت عامه جامعه نسبت به محدوده عملكرد اين فن افزايش پيدا كرده است، ولي تدوين كتب درسي و آموزشي در اين رشته و غني سازي آرشيو دانش مكتوب گرافيك، حركتي همسان با فراگير شده آن نداشته و به استثناء چند موضوع محدود (همچون نشانه، صفحه آرايي و بسته بندي) در ديگر شاخههاي پرشمار اين رشته، حركتها كند و كم جلوه بودهاند.
از يك سو، اندك منابع در دسترس، هر كدام تنها پاسخگوي بخشي از نيازهاي رو به فزوني دانشجويان، هنرجويان و علاقهمندان اين رشته پرمخاطب بوده است و از ديگر سو با وجود گذشت بيش از سه دهه از ارائه رشته گرافيك در مقاطع كارداني، كارشناسي و كارشناسي ارشد در مراكز آموزش عالي كشور و افزايش گستره حضور آكادميك آن، همچنان در حسرت تدوين منابع لازم و ضروري در زمينه واحدهاي تخصصي آن همچون «كارگاه گرافيك»، «گرافيك محيطي»، «نقد و تحليل آثار گرافيك» و… هستيم.
1. نشانه:
عنصري بصري است كه به منظور معرفي يك موضوع (كالا، فعاليت و…) طراحي و ارائه ميشود. به عبارت ديگر، نشانه، هويت بصري يك موضوع است.
نشانه جايگزين واژههايي همچون آرم (با كاربرد بيشتر) و مارك است.
نشانه ميتواند در قالب هر عنصر بصري جلوهگر شود ولي بطور مشخص به دو حالت كلي ارائه شود:
الف) نشانههاي تصويري
ب) نشانههاي نوشتاري
نشانههاي تصويري، نشانه هايي هستند كه عنصر بصري به كار رفته در آنها، تصوير است. اين تصوير ميتواند يك گل، يك حيوان، يك نماد ملي، سنتي و… يا حتي تصوير نامشخص باشد (چگونگي اين تصوير را مواردي مانند موضوع و عوامل جانبي تعيين ميكنند). تصوير مورد استفاده در نشانههاي تصويري در ارتباط با محدوده فعاليت موضوع، چهار وضعيت ممكن دارد:
1) تصوير با موضوع ارتباط مستقيم دارد. براي مثال در صورتي كه براي يك شركت توليد خودرو نشانهاي طراحي مي كنيم، از تصوير يك خودرو سود ببريم.
2) تصوير با موضوع ارتباط غيرمستقيم دارد. براي مثال در يك شركت هواپيمايي از تصوير يك پرنده استفاده كنيم.
3) تصوير مطلقاً با موضوع ارتباط ندارد. براي نشانه يك شركت هواپيمايي از تصوير يك گل استفاده كنيم.
4) تصوير با موضوع از جنبههاي فرعي ارتباط پيدا ميكند. براي نمونه، چنانچه در مثال شمارة «3» بجاي تصوير گل از تصوير از تصوير سرستونهاي تخت جمشيد سود ببريم، اگر چه هر دو عنصر بصري ارتباطي با محدوده فعاليت موضوع (فعاليتهاي هوايي) ندارند ولي تصاوير تخت جمشيد در فرهنگ جامعه ايراني ريشه دارد و نوعي از ارتباط فرهنگي را با مخاطب برقرار مي كند.
|